Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 5165 ggr
Zakaraa
2014-01-14 23:24
0

Hostar/nys

Jag har sökt lite på Hosta och fått fram att marsvin kan hosta vid mat då de sätter i halsen men min lilla grabb kan jag höra hosta även långt efter de ätit.

Min lilla skinnykille (varulv) har egentligen Alltid haft denna typ av hosta men det hörs inte varje dag. Ibland kan man höra det kanske 3 gånger på en dag och andra dagar hörs inget alls.
Han hostar alltså inte när de äter utan Efter, oftast alltid på kvällarna (de får sina grönsaker runt 22:00 varje kväll) Hör detta ihop med mat trots att det kan vara allt till 2 timmar Efter de ätit?

Kan tillägga att jag just nu ligger med en grov förkylning med detta har pågått Långt innan dess men det kanske kan vara en bidragande faktor just nu? (hostningen har dock inte Ökat sedan jag blev sjuk)

Han låter ungefär som en bebis som host-nyser, försöker hitta ett klipp men det är så svårt att hitta ett bra beskrivande ljud. Och att försöka spela in Dexters ljud är i stort sett omöjligt eftersom det kan komma närsom helst. Men det är inte en ren host och inte heller en ren nys utan det är något mellanting.

Spånet och hö:et är inte dammigt, det har jag kollat. Däremot så kissar och bajsar de där de äter så det kanske är något under spånet som orsakar detta? Om jag inte hunnit städa bort det "i tid"? (tömmer kattlådan de har som matlåda helt och hållet varannan dag eftersom de kissar ner Allt spån som finns där i) jag tänker på att folk med allergi kan reagera så när de stöter på det som de är allergisk mot?

Tips och idéer? Blir det värre och mer regelbundet kommer jag självklart söka veterinärvård men eftersom det sker så sällan undrar jag vad det kan bero på eftersom sjukdom inte känns "rätt". Därför jag väljer att fråga här bland alla erfarna först.

Har hört/läst att marsvin inte kan hosta då de saknar kräkreflex så rent logiskt är det väl en Nys men det låter ju som en hostblandning.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

bohan85
2014-01-15 11:11
0

ger du samma grönsaker varje kväll eller varierar du? Tänkte om du kunde se om det är efter någon speciell grönsak?

Zakaraa
2014-01-15 14:24
0

Just ni får de samma, vitkål och lite gul paprika eftersom de Älskar det. Till sommaren kommer jag försöka odla egna grönsaker så då blir det variation :P

Så du tror att det hör ihop med maten trots det stora glappet?

BlackandBlue
2014-01-15 14:38
0

kan det vara astma ?

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

bohan85
2014-01-15 15:24
0

#2, bara en tanke. Vissa som är allergiska mot jordnötter kan ju få svårt att andas, det kommer ju visserligen direkt men marsvin kanske är annorlunda

Zakaraa
2014-01-15 16:09
0

#3 Nä Astma visar sig inte i hostningar utan andningssvårigheter, hat astma själv och det där är inte astma.

#4 Tvivlar på att det är det så han fick samma mat när han var bebis hos uppfödaren men förstår din tanke.

emmaaslund
2014-01-15 18:00
0

Ett av mina marsvin kan också göra ifrån sig ett "host-harkel" ljud. Jag kan inte heller riktigt beskriva hur det låter, eller säga om det är samma ljud som ditt marsvin gör. I början när jag hörde det blev jag orolig och trodde att han satt i halsen men han visar aldrig några tecken på besvär eller ens att han noterar det själv. Jag vet inte om han kanske har en smalare strupe än normalt, eller att han är så glupsk så han sätter lite i halsen (kanske en kombination)..

Det jag tänker är att det behöver ju inte vara kopplat till grönsakerna, utan till hö eller kraftfoder om de får sådant. Eller om det kan bero på att han är glupsk när han äter grönsakerna, men du skrev ju i.o.f.s. att det brukar låta några timmar efter. Men äter de upp allt på en gång? Marsvinet som jag skrev om ovan lämnar ibland en del grönsaker och äter i omgångar. Nu när jag tänker på det brukar han låta sådär speciellt när han får morötter, kanske retar de där små bitarna som han tuggar av hans strupe *analyserande jag*

Jag har inget bra svar. Bara massa tankar :p

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Lillyrod
2014-01-15 18:27
0

Min hane gör ofta så. Det låter precis som om han sätter i halsen och försöker hosta upp det. Men springer man dit så är han helt oberörd. Nio gånger av tio har han just ätit paprika när det händer. Men kan dyka upp efter andra saker med.

busKotten
2014-01-15 19:16
0

Jag har två marsvin som jag tror låter på det vis som du beskriver. Dessa två äälskar paprika och varje gång de får paprika låter det som de sätter i halsen/ hostar/nyser…

Utan att veta säkert så tror jag att det beror på att de är glupska och paprika lite vattnigt så de lätt sätter i halsen…

Zakaraa
2014-01-15 22:41
0

Det verkar som att alla era hostar i samband med mat, vilket är den faktorn som skiljer våra åt.
Nyss hörde jag honom hosta till när han åt så Nu vet jag att det även sker vid intag av mat, och som de slänger i sig maten är jag inte förvånad.. Dexter Klättrar på gallret när jag kommer med hans kål :P

Men det förklarar inte de Övriga hostningarna :/
De spar inte undan mat utan äter allt Direkt, inom 5 min är allt borta :P
Det kanske rent av är så att han kanske äter hö när han hostar till. Dricker gör han inte för det skulle jag höra (högljudd flaska :P) och torrfodret får de precis innan jag lägger mig. Så jag kan tänka mig att det är hö-ätande Eller helt enkelt helt random av Någon anledning.

Det jag dock hittat efter att ha sökt på youtube efter hostande marsvin är att Dexter låter mycket Högre och ljudligare än alla andra som blivit filmade, där är det lite smått fin host sådär medan Dexter är Högljudd. Kanske hör ihop med att han är skinny? (de är ju lite mer verbala av sig)