Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2047 ggr
emmaliiinnea
0

tvåvåningsbur

Någon som har någon erfarenhet av tvåvåningsbur? Jag funderar på att skaffa en nu när jag ska köpa mig en liten kompis till killen jag har då jag vill de ska ha mer plats.

emmaaslund
0

Jag har själv ingen erfarenhet av tvåvåningsburar, men jag har däremot hört om andras erfarenheter. Vissa har sagt att det fungerar bra medan andra upplever att marsvinen endast befinner sig på en våning eftersom de tyckt att det är otäckt och märkligt med en ramp upp.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

redets
0

Jag fick tillbaka ett marsvin med tvåvåningsbur och det hade gått bra för henne och hennes kompisar att bo så men hos mig fick jag ingen annan än henne att gå uppför/nedför rampen och jag provade med flera olika marsvin. Jag skulle inte rekomendera det, det är heller inte samma sak som samma yta i ett plan vilket jag tycker är mycket bättre. Kan bli lite trångt att passera varandra och då kan det orsaka bråk om man har otur.

Fridaaaa
1

Tänk på att man inte får ta bilder från nätet utan att fråga bildägaren först.

Jag tycker att marsvin har mer nytta av total yta än uppdelad yta på två våningar 🙂 Men det är så jag upplever det bland de marsvin jag haft att de föredrar det, samt mer yta ändå för dem att busa på, springa på osv 🙂

Sedan beror det såklart på vilka mått som våningsburen har. Men varje våning räknas för sig, men såklart, om marsvinen gillar våningsbur är det ju bättre med två t.ex 120x50 våningar än en bur som är 120x50, helt klart 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Idakarrlsson
0

Jag har en tvåplansbur. Men jag använder den inte. Mina marsvin vill inte gå upp för rampen, men dock säker på att dem skulle lära sig efter ett tag.🙂

Tycker det är bättre med en enplansbur. Tycker dem få bättre motion med en lite större enplansbur än en tvåplansbur.

Plus att rampen tar upp en ganska stor del av buren, både uppe och nere. Mer än vad man tror.

Tycker du ska satsa på en "vanlig" bur.

Inte säkert att du håller med, men det var min åsikt! 😉

Kram

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

moa_h
0

Jag har en gammal fågelbur som mina marsvin bor i, som därför har rätt högt i tak…så jag byggde till en liten övervåning med en ramp och det har funkat super! 🙂 Ganska snabbt var båda uppe och utforskade, och numera brukar de sova där (kanske för att det där ligger en skön filt). Övervåningen i min bur är dock mycket mindre än den på din bild, men kanske är till hjälp ändå. 😃