Pris
Vad tar ni för priser för era marsvin? :) Skriv gärna om ni har tex rex, self eller någon av de långhåriga "raserna".
Har märkt att djuraffärer oftast tar mer än seriösa uppfödare med stamtavla. Djuraffären där jag bor tar 395 för honor och 365 för hanar.

Jag har teddy och tar vanligtvis 300 kronor per unge, eller så 500 kronor per par (av samma kön). Mina ungar är registrerade i SMF och registreringsbevis medföljer därmed. Utöver det så skickar jag med ett rätt omfattande skötselråd, lite av det kraftfoder som djuren är vana vid samt ställer upp med support under hela djurens liv (ställer även upp som marsvinsvakt mot kostnaden för grönsaker etc och hjälper till med kloklippning, bad etc utan kostnad om så önskas).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Jag har än så länge samma prissättning som Sandra-B. 300 kr för en unge, 500 kr för två. Jag har betalat upp till 350 kr från uppfödare, men skulle gärna betala mer med tanke på det extrajobbet de gör jämfört med djuraffären.
Sen är det väl inte så konstigt att det kostar mer i djuraffären, det blir ju en extra hand som måste tjäna pengar, och då tror jag egentligen inte djuraffärer tjänar så värst mycket pengar på ett marsvin (med arbetsgivaravgift, moms osv). En uppfödare tjänar ju förvisso inget om man tänker på alla omkostnader, men det är ju inte därför uppfödare föder upp heller ;)
Men det bästa vore ju om uppfödare kunde få mer för sina ungar, framförallt de som är registrerade i SMF och lämpade till utställning eller avel. Notera att jag inte "värderar" marsvin olika nu, men jag får känslan av att fler kan tänka sig att betala extra för ett marsvin som de vill ställa ut eller avla på. Men nu var det inte det som tråden handlar om :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Vi tar 350:- för marsvin under året, 300:- över året och eventuellt en summa runt 250-200:- om vi skulle sälja ett äldre marsvin. Anledningen till att vi säljer djur över året och äldre djur för en billigare summa är helt enkelt för att man som köpare ju faktiskt får mindre tid med sitt marsvin. Vi gör annars ingen skillnad på kön eller ras, ej heller om marsvinet ska gå i avel, ställas ut eller vara "bara" sällskapsmarsvin. Vi tycker att det ser tråkigt och lite illa ut att värdera djuren på det sättet.
Jag tycker överlag att marsvin är alldeles för billiga. De är rätt stora "smådjur" och de lever relativt länge. De har alldeles för låg status för de djur de faktiskt är.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Jag har tagit 300 för en unge 500 för två och 200 för ett äldre djur. Ingen skillnad för kön eller om de är fina rasmässigt eller inte det är ett genomtänkt beslut jag vill att alla ska betraktas som lika mycket värda vilket jag tycker att de är. Alla mina marsvin registreras i SMF och får med sig lite startmat, reg.bevis, skötselpapper och livslång support. Jag föder upp nonself harlequin/magpie.
Djuraffärerna verkar ha höjt sina priser de senaste åren och jag antar att det är de som som får styra prisbilden. Jag kommer att höja med 100 kr i år av den anledningen. Jag tycker det är ganska rimligt att priserna ligger på samma nivå för uppfödare och butiker åtminstone bör uppfödardjuren inte vara mycket billigare eftersom det trots allt ät så att köparna får mycket mer om de köper hos uppfödare än från butik. Zoo butikerna måste ha en viss marginal på sina "vbaror" då de måste tjäna pengar på allt de säljer. Vi uppfödare bör å andra sidan INTE tjäna pengar på att sälja marsvin. Avel och sällskapsdjurs uppfödning ska inte göras för pengar anser jag utan för nöjet och glädjen. Därför anser jag inte att marsvinspriserna ska öka för mycket det är olyckligt om folk får för sig att vilja tjäna pengar på marsvinsungar. Det är mycket problem med hund och katt uppfödare som ohederligt ägnar sig åt back yard beeding och det skulle vara väldigt olyckligt om det blir så med marsvin också. Det är så lätt att djuren kommer i kläm när folk vill tjäna pengar på dem. Samtidigt är det så dubbelt ett lågt pris ger ju också marsvinen en låg status vilket de absolut inte förtjänar eller tjänar på.
Det här är en svår fråga verkligen.
Lite svårt säga vad som är lagom pris för ett djur/marsvin.
Behöver du som uppfödare ta veterinär till hjälp i samband m dräktighet blir det fort pengar. Jag tycker att ni borde ha täckning för sådana kostnader.
Om jag jämför m häst…som i många fall har en språngkostnad, hovslageri under 4 års tid, bete, vaccinationer, mat o strö under 4 års tid + ev kastration (att kastrera en klapphingst kostar i dom enklare fallen 10 000:-)innan det är en säljbar "produkt" så måste det ju bli andra kostnader…o det är ju inte för att hästen är mer värd än marsvinet…Det är ju bara andra kostnader förenade med uppfödningen…
föder själv inte upp marsvin men har märkt att många uppfödare tar dem priserna du fått nämnda ovan förutom på skinny, då verkar de flesta ta 700-800 för en unge, vet ej på vuxna men dyrare än vad de andra brukar ta
Tack för alla svar! :)