Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 721 ggr
Adina13
2014-01-25 18:35
1

Biter varann?

Hej! Jag har två marsvins honor som heter Pixi och Melon som är cirka 5 månader. Idag när jag hade upp dom så vill Pixi krypa under Melon, och då blir Melon irriterad och biter Pixi. Jag har två hus i buren men ett av dom är ganska litet och dom går inte in dit. I de stora hörn huset får inte Pixi komma in i, så hon sover utanför buren Ella dagarna förutom när jag ska ta upp dom och dom springer in i huset tills jag lyfter bort de. Jag är orolig att dom kommer rycka ihop och sen inte vara "systrar" längre. Nog för att dom är syskon. Jag hade uppskattat om ni kunde hjälpa mig! Tack i för hand!

Maelis
2014-01-26 09:57
1

Det låter som ett vanligt marsvinsbeteende. En är den som bestämmer och en är den som lyder. Den som bestämmer ser till att få välja hus och äta först mm. Om de hade varit människor hade det varit grymt och orättvist, men för marsvin är det så det är. Ibland kan två marsvin gilla varandra så mycket att de gärna delar hus, men det brukar oxå kunna dyka upp när de blir äldre och lugnare. Dina marsvin är tonåringar nu :-). Det låter inte som de behöver oroa dig för något! Om du har råd kanske det vore bra att byta ut det lilla huset mot ett större? Ta en skokartong eller nåt annat så länge. Lycka till!

Adina13
2014-01-26 10:54
1

Tack så jätte mycket:-)