Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 732 ggr
__Prenses
2014-01-28 16:56
0

Burmått

Altså. Nu till marsvinen som jag ska skaffa.
Jag sitter och tittar runt lite på lika sidor på nätet och blir alldeles virrig i skallen.

Jag har hittat två modeller som jag tycker ser bra ut, grejen är den att utrymmet som jag ska ha dem på så skulle jag behöva ha en mer smalare längre bur än att ha en bred och kort bur.

Alternativ 1:
Detta är ett övreskåp jag hittade: http://jysk.fi/sailytys/kaapit/tarvikkeet/ylakaappi-price-star-2-ovea-valkoinen
Det har måtten: 96cm långt, 41cm bred. Men det blir nog lite trångt för tre marsvin, men om man skulle sätta ihop två av dessa så skulle det bli ganska bra, och dessutom så skulle ju vara bra då den är djup så man skulle ju inte behöva fixa nät runtomkring. Däremot tror jag att jag skulle såga ur en bit ur ena sidan och sätta galler istället så de ska kunna se när någon kommer in.

Alternativ 2:
Sen finns denna bokhylla:
http://jysk.fi/sailytys/kirjahyllyt-jakajat/kirjahylly-horsens-3-hyllya-kapea-valk
Den är 40cm bred 120 lång och 30 cm djup. Enligt måtten får man ha tre marsvin i denna lagligt. Men ser att flera rekommenderat att man ska ha en bredare. vad tycker ni ? Denna skulle passa utrymmet där jag ska ha dem riktigt perfekt! Det skulle vara det allra bästa helt enkelt för min del praktiskt.

Alternativ 3:
Sen finns också denna, en lite större bokhylla: http://jysk.fi/sailytys/kirjahyllyt-jakajat/kirjahylly-horsens-5-hyllya-valkoinen
70cm bred, 197cm hög och 30cm djup.
Denna är då för bred för min del, den skulle måste sågas itu och till en smalare modell för annars ryms den inte.

Observera att de marsvin jag ska ta är vana vid att vara på en liten yta många tillsammans. De har varit fem stycken på en yta på 1 meter på längden och bredd 50cm. Nu är det endast tre stycken marsvin som bor på den ytan.
De är också vana att bo tillsammans med 10 kaniner på en utomhus på en uteplan som är 2 meter på längden och 120 på bredd. Och har bott tillsammans i en lya med dessa kaniner på 120 bredd och 80cm längd kanske ?

millib
2014-01-28 19:45
1

Bara för att de är "vana" betyder inte att de trivs. De två första måtten du skrivit om tycker jag är alldeles för tok för smalt. Tycker egentligen inte att nåt marsvin ska vistas på mindre ytor än 50, helst 60 och uppåt, då pratar jag om bredden.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

linneeakaangas00
2014-01-28 20:03
0

En bredd ska vara minst 50cm tycker jag.

Lilje
2014-01-28 20:06
2

Marsvin föredrar verkligen bredd framför längd, även om en kombination såklart är optimalast. Så försök göra det så brett som du bara kan. 40 cm blir väldigt trångt - till tre marsvin skulle jag inte ha mindre än 60-70 cm brett.

Det kan vara ganska psykiskt påfrestande för två kastrater att gå med 1 hona (men nu vet jag ju inte hur just dessa beter sig), om jag vore du skulle jag nog sära på dem och antingen sälja den ena eller ge den en ny hona. Särskilt eftersom du inte har möjlighet att ge dem så mycket bredd så de kan gå undan från varandra, hanar kräver överlag mer utrymme än honor.

__Prenses
2014-01-29 04:50
0

Nej, men tror hur som haver de får en bättre bur här än vad de har nu. Standarden kommer nog åka upp en bra bit kan jag säga.. Och en mer engagerad ägare, ägaren nu vill ju inte alls PETA i dem pga allergi.

Jo vet om detdär med kastrerade hanar och honor, men just nu känns det inte läge att lämna den ena ensam kvar där, hellre tar jag dem alla tre och ser hur det funkar.

Jag kollade ju med måttmätaren så alternativ två är ju lagligt för att ha tre marsvin iallafall. Men ska ta och mäta lite mer idag när jag kommer till stallet.

Fridaaaa
2014-01-29 08:33
0

För smalt, minst 50-60 cm bredd tycker jag och ja det är lagligt för 3 marsvin MEN skulle max ha två marsvin i det, och risken på så liten yta att de inte fungerar ihop.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
2014-01-29 09:37
2

En 40 cm bokhylla ger inte en 40 cm bredd i buren. Man måste mäta innermåtten, och 40 cm breda bokhyllor är olagliga i innerbredden, det glömmer de flesta att tänka på.

Qiwi
2014-01-29 10:57
0

Jag hade aldrig gått under 50 cm bredd.

__Prenses
2014-01-29 15:43
2

Nu har jag mätt och tittat och hittade den perfekta lösningen på burfunderingen! :) Det blir en 63cm bred bur och längd så långt jag vill ha den. Tänkte inte på att en gammal bastulave kan få många funktioner! ;)