Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2161 ggr
marsvins
0

hjälp!!

mitt marsvin Pepsi har tappat båda nedre framtänderna och kan inte äta riktigt! när jag köpte han hade han bara en nedre framtand som aldrig vuxit ut. och nu har han tappat den andra med! han kan äta pellets o hö men bara riven frukt serverad med sked!! kommer hans tand växa ut? och vad ska jag göra?😕 lider med han när han försöker gnaga på en morot men inte får loss en enda tugga!

råttor är inte äckliga bara äckligt underbara🙂

wingren
0

Nu skriver jag inte för att jag har någon erfarenhet av detta men för att du ska få svar snabbt helt enkelt. Försök riva någon c-vitaminrikt med rivjärn/potatisskalare och ge han det. Viktigt med c-vitaminen så fokusera inte på morötter, gurka eller liknande just nu. Det viktiga är c-vitaminerna. Hur länge sedan var det det hände? Och hur länge har han gått med bara en tand?

Du skriver att han kan äta hö, äter han så mycket som han ska göra eller han äter mindre än ditt andra marsvin? Förstår att det är jättesvårt och veta men om du kan uppskatta ungefär. Höet är viktigt för att hålla igång magen så han inte blir förstoppad. Det kan tyvärr sluta väldigt illa om han skulle bli det. Nu är det "tyvärr" fredag men jag skulle ringa och rådfråga veterinär så fort som möjligt och kolla med dem om dem har något tips. Viktigt att också kindtänderna slipas som dem ska så inte de blir får långa nu i samband med tandlossningen. 

Hoppas att någon med erfarenhet svarar så fort som möjligt så du kan få fler råd och tips. Du kan även söka på (har för mig att det heter) hövatten här på sidan och se om du får upp något vettigt :) Lycka till!

Misarn
2

Om du kikar där tänderna ska sitta, är det någonting kvar eller lossnade hela tanden? Om det inte finns någonting kvar så bör tänderna växa ut efter en ett par veckor, men under den tiden är det viktigt att du ger honom grönsaker som är lätta att svälja och tugga med sina kindtänder. Hö bör han kunna äta men att det kommer ta lite tid för honom att lära sig den nya tekniken om man säger. Både Samson och Zooie hade tänder som lossnat och dom växte ut i sinom tid och fick inga problem med kindtänderna, men se till att han får i sig C-vitamin och äter som han ska. Men du måste också vara uppmärksam om han har ont eller om tänderna inte börjar växa ut då är det god tid att ringa veterinären skulle jag råda dig till.

bohan85
0

Ha koll på de övre tänderna då de inte kommer slipas ner normalt när udnertänderna sanknas. Ev kan de behöva slipas hos veterinär.

CepeSnuffe
0

Mitt marsvin Rose tappade sina två understa tänder när hon var gammal dam. De växte aldrig ut igen men hon levde ett jättebra liv trots det. Man får se till att ge mindre bitar bara och hö brukar de kunna få i sig utan problem. Man kan även ge kruskakli gröt emellanåt då den är lätt att få i sig och innehåller mycket fibrer (:

zapx71
0

Jag satt och handmatade vårt marsvin med små bitar som han tuggade i sig så fint, tog lite tid men men. Sen upptäckte jag att han fick i sig själv om vi rev det på rivjärney och inom en vecka började han kunna käka själv. Lycka till.

fridaaocrazy
0

(Har inte läst kommentarerna)

Dela/hacka/riv all mat i små bitar, och ge h*n så mycket mjuka grönsaker som möjligt. Hårda grönsaker som morot kan du ta bort direkt, men när tänderna väl växt ut så kan du sätta dit det igen. 

I torrfodert kan du blanda i havregryn och solrosfrön, då de är relativt mjuka, ifall marsvinet skulle ha svårt med att tugga det med. 

Havregrynsgröt rekommenderar jag starkt, det är otroligt lätt att göra och är väldigt mjukt. Jag gör det själv till min ena gamling här hemma då han hade (och har lite grann) svårt att äta. (1 del havregryn och 2 delar vatten som du kokar, serveras ljummen/sval.)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

marsvins
0

han har gått i ca 1 år eller mer med en tand och det gick bra men nu har han haft inga tänder i 3 dagar!😐

Misarn
0

Hmm om jag kommer ihåg rätt så kan ett marsvin leva utan framtänder om jag inte minns helt fel. Det gäller bara att anpassa hur du ger maten så att den blir lättare att få i sig, men dom lär sig rätt så snabbt en ny teknik :-)

marsvins
0

#8 okej men hur ofta måste man klippa dom övre framtänderna då?

Fridaaaa
1

#9 Klippa tänderna själv ska man helst inte göra. (kan gå fel om man har otur).
Och jag personligen är sådär till det att behöva kanske göra det ofta, det är obehagligt för marsvinet även när veterinär gör det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

marsvins
0

#10 jag har gjort det själv förut och han verkade nästan inte bry sig inte mer än när man klipper klona iallafall😉

marsvins
0

ska jag alltså inte klippa dom själv ?

Fridaaaa
1

#12 Jag rekommenderar inte att man gör det om man verkligen inte vet vad man gör.
Brukar inte vara särskilt skönt för dem :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

strindberg07
0

Jag och min mamma brukar hjälpas åt att klippa mitt marsvin Saffrans tänder ca. 1-2ggr i månaden. Brukar gå snabbt och smidigt tycker jag. Klipper hennes övertänder då hennes undre tänder är "missbildade" sen i somras. Hon brukar inte tycka att det är särskilt roligt, men är stilla. Det blir bara jobbigt att kånka runt på henne, både för oss och för henne. Så efter 2-3ggr brukar det kännas Okej att göra det. :) Det är min åsikt om detta. Hoppas att ingen missförstår eller blir "arg" för det jag skrev! :)

marsvins
0

#14 jag tycker också det brukar gå smidigt att klippa

marsvins
0

Han har fått en liten tand nu så det är nog inget att oroa sig för eller?