Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1333 ggr
Apolloon13
5

Vad behöver man?

Hej! Jag planerar att skaffa marsvin till sommaren, typ i juli. Jag är jätte glad och jag ser fram emot att prova på att ha marsvin, då det blir mina första. Men vad behöver man till marsvin? Jag har en bur, sedan har jag planerat att köpa 2st tunnlar, en matskål, vattenflaska och en liten boll som man kan ha godis i. Men vad mer kan man inreda buren med?? I hagen (på golvtiden) tänkte jag ha typ några lådor som ligger på sidan, så det blir om ett litet kryp in, men en kudde i botten, lite leksaker, en fleece-forest och några tunnlar, vad mer kan man ha? :D Sedan tänkte jag sy en liten myspys "korg" som de kan gosa i när jag har dom i knäet/sängen/soffan :) Skriv gärna vad ni ger era marsvin att äta? Jag har läst på olika trådar här på mif och tänk ge mina typ olika kål sorter och sedan läste jag att man kan ge havregrynsgröt men såklart hö, hö och mera hö ;) Längtar efter sommaren!

[erikam]
2
Apolloon13
0

#1 åh, tack så mycket! :)

Fluffis o sötnos
1

Jag ger mina havre och korn kross för jag har hört att dom kan få sjukdomar av pellets.

Fridaaaa
0

#3  Nja stämmer inte riktigt däremot är det  få pellets för marsvin med bra innehåll och så

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Apolloon13
1

Snälla kan någon besvara mina frågor?? :)

Mirinda
2

Vad bra att du informerar dig innan dina marsvin flyttar hem till dig!

Förutom matskål och vattenflaska är det allra viktigaste i inredningen var sitt hus som marsvinen kan dra sig undan i. Det ska vara öppen framsida eller generöst tilltagna ingångar till husen. En del hus som säljs i djuraffärer har för små öppningar och det har hänt att marsvin fastnat i dem (de växer fortare än man kan tro).

Du nämner en boll att ha godis i. Vi har en träboll med små hål man kan PETA in grönsaksbitar i, som passar bra till marsvin. De jag sett som är gjorda av metalltråd skulle jag vara väldigt försiktig med. Det såg ut som om marsvin skulle riskera att köra in tassarna och fastna. Kanske kan de skada tänderna på dem också.

Beroende på hur mycket utrymme du har i buren så kan du kanske lägga in någon eller några rejäla stenar. Det hjälper till att nöta på klorna och kanske behöver de något att kliva på för att bekvämt nå upp till vattenflaskan. Vi har en upp-och-ner-vänd låg lerkruka med stor botten under vattenflaskan.

Lycka till med förberedelserna och fråga gärna mer om det är fler saker du undrar över!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Fridaaaa
1

Mina får hö, bra grönsaker och vatten dagligen, även havregryn/havrekross.
Exempel på grönsaker är grönkål, broccoli, vitkål, paprika, persilja, blomkål, varierar lite 🙂

Hus/gömställe behövs, jag har minst ett hus i var bur samt andra gömställen.

Apolloon13
1

#6 #7 tack så jätte jätte jätte mycket! Jag vill känna att jag kan "allt", och lite till. så jag vet att jag ger marsvinen ett bra hem :) Jag trivs väldigt bra här på mif och har löst alla trådar på hela mif, typ haha, jag har hittat väldigt mycket fakta och så och jag tycker det är väldigt lärorikt att läsa vad andra som upplevt något skriver vad de tycker, och inte bara fakta :)

dumlekola
0

Min favoritsida när det gäller marsvinfakta är http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/om_marsvin/korta_fakta.html. Om du läser under alla filkarna där så är du väl rustad för att ge dina marsvin det bästa liv de kan få. :-) Det du verkligen behöver är bur, vattenflaska, hö, grönsaker, minst ett hus per marsvin och en kloklippare. Tänk på att inte ha för liten bur. Jag tycker att 120*60 cm är det minsta till två marsvin. Marsvinshus kan se ut på många olika sätt. Ett billigt och lättstädat alternativ är Biltemas barnpall (http://biltema.se/sv/Hem/Badrum/Tillbehor-barn/Barnpall-85438/). Tänk bara på att tejpa igen hålet om du har unga marsvin så att de inte kan fastna med huvudet! Annars duger ett par skokartonger med två uppklippta dörrar bra som första hus.

Mirinda
0

Om du har lust och möjlighet kan du kanske snickra egna hus åt marsvinen. Det går att göra enkla hus av några brädor. Då kan du få dem precis som du vill också.

All träinredning hos oss är av obehandlat trä, eftersom marsvin gärna tuggar på inredningen. Ett av våra marsvin har en böjelse för plast, såväl mjuk som hård. (Man får speja av ordentligt när de ska ut och kuta på golvet.) Därför skulle nog inga plasthus ha funkat för oss. Men jag vet många som har de där barnpallarna. De är både billiga och enkla att göra rena.

Vill du ha fina lyxhus till marsvinen så rekommenderar jag att du kontaktar Lyan här på MiF. Hon brukar göra jättefina trähus som hon säljer. Tror inte att hon tar några överpriser, vilket jag tycker att de flesta djuraffärer gör.

Det viktigaste med grönsakerna är att de innehåller tillräckligt med C-vitamin. På Humlans marsvins hemsida som #9 länkat till finns en tabell med näringsinnehållet i olika sorters grönsaker. Ett vuxet marsvin behöver 10 mg C-vitamin/dygn och växande marsvin behöver 30 mg/dygn.

Apolloon13
0

#10 innehållsrik text, tack så mycket! Ang. Hur mycket c vitamin de får, hur vet jag när det slutat växa?:o och mår de dåligt om de får i sig för mycket på en dag?:/

Fridaaaa
1

#11 Jag mäter/väger aldrig till mina, jag bara ger grönsaker med ögonmått 🙂 Krävs inga större mängder/dag. Får de i sig överskott av c-vitamin kissar dem ut det.

Apolloon13
1

#12 okej, tack vad bra! :)

Svarttusch
0

#11 Man kan ju om man känner sig orolig testväga alla grönsaker vid ett tillfälle. T. ex hur mycket vitkål krävs så man vet hur mycket som är minimum och sen ge lite mer än så. För det är svårt att veta hur mycket man ska ge i början. Men det brukar sägas att ett blad vitkål eller en strimla paprika räcker, men det är ju också svårt att veta. Alla blad är ju olika stora och en strimla paprika är ju inte "konstant" mått, det beror ju på vem som skivar den :) 

Tänk bara på att de inte ska ha grönsaker hela tiden. Höet är det absolut viktigaste, och det kan vara bra med någon form av kraftfoder med växande marsvin. Grönsaker kan man ge 1-2 gånger per dag. De ska helst ätas upp inom en kvart/halvtimme så det inte konkurerar ut höet. Äter de inte upp under den tiden kanske man ger för mycket. Äter de då inte tillräckligt för att få c-vitamin får man byta till en vitaminrikare grönsak, t. ex broccoli eller paprika :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Apolloon13
0

#14 Okej! Tack :)

jagga-ewe
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde den här tabellen för några veckor sen. Gäller då vuxna marsvin. Dräktiga ska ha 3ggr så mycket, vad jag förstått. Jag har räknat på värden från Livsmedelsverket.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Mirinda
1

#11 En enkel hushållsvåg är en bra investering. I början kan det vara svårt att veta hur stor mängd av olika grönsaker som är lagom.

Du bör i vilket fall som helst ha en våg så du kan väga dina marsvin regelbundet, för att hålla koll på att de inte går ner i vikt. Lite kan vikten variera mellan enstaka vägningar, men ser man en negativ trend bör man undersöka närmare, för det är inte OK.

Jag har fått olika svar på frågan om när marsvinen ska betraktas som färdigväxta. Vid cirka 1-1½ år är det vanligaste svar jag fått. Men jag tror att det kan variera lite mellan olika raser. Fråga den uppfödare du köper marsvinen av! En uppfödare som haft många marsvin har en mycket bredare erfarenhet än jag. Fånigt nog minns jag inte när våra slutade växa.