Lustig andning..
Hej! På mitt marsvin som är en hane märker jag att han typ knorrar eller gör snark ljud när han är vaken och låter så hela tiden. Jag har alltid untrat vad det är om det bara är normalt eller om det är något fel. Skulle vara uppskattat om ni kan svara på detta och då kanske jag får reda på vad det är så jag ska
vara orolig eller sluta vara orolig. Ses! :)
Du menar inte att han kuttrar? För det är helt normalt marsvinsprat!
De har en massa kul ljud för sig! Knattrar, knorrar, kuttrar, kurrar och när det vankas mat pipskriker de gärna tex. Det är helt normalt! Springer han omkring som vanligt eller verkar han väldigt slö (inte rädd och stel utan slö, orkeslös?)
Eller menar du att det verkar som att han har svårt att andas och inte orkar röra sig fritt (är slö)?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#1 Han är ganska blyg lägger sig inte på sidan eller så som den andra gör, han är väl inte helt stel eller så men han är inte så social som den andra. Vad jag ser och vet så äter han och dricker och så. Jag vet att det kuttrar men jag tror inte det är någon kuttring. Det låter lustigt som om han andas lustigt. Folk frågar när det är hemma hos mig: Ska han prata/andas så? men jag har inte alltid ett säkert svar. Han kanske inte springer så mycket i buren men ute på sommaren springen han.
Hur länge har han låtit sådär då?
När ett marsvin väl visar sig slö så är det bråttom! De visar sig inte sjuka förrän det nästan är försent! Är du verkligen orolig tycker jag att du ska till veterinären direkt och kolla upp!
Endel marsvin reagerar på de spån man använder i botten på buren! Då kan den bli snuvig och rosslig, i så fall måste du hitta något annat slags spån som den inte reagerar på. Många hyvelspån kommer från trä som blivit inpregnerat och då kan spånet innehålla massa kemikalier och gifter.
#3 Okej, men det lustiga är att bara ett marsvin låter så. Den andra låter inte alls så. Jag har varit orolig förut och mamma sa bara att det var säkert inte allvarligt men jag har ändå tänkt på det i bakhuvudet. Jag vet faktiskt inte hur länge han har gjort det eftersom jag köpte dom när de va 1 år. Men enda sedan han har bott hos mig har han låtit så.. Hur mycket Kostar det att åka till vetrinären? Vi kanske inte har råd.. :/
Hur länge har han bott hos dig då? Har han låtit så i flera veckor är det nog inget akut i alla fall!
Om han har låtit så länge så är det antagligen ett normalt men personligt ljud han har för sig, eller så reagerar han på tex spånet. Även marsvin, precis som människor och alla andra ljud kan ju vara olika känsliga och bli olika allergiska mot olika ämnen. Så är det något han reagerar på behöver ju nödvändigtvis inte den andra reagerar på samma sak.
Vad använder ni för spån/bottenmaterial i buren?
Ett veterinärbesök kan kosta väldigt olika, 300:- och uppåt får du nog räkna med ändå för att få grisen undersökt.
Du skulle inte kunna göra en liten ljud eller videoinspelning där man kan få höra hur han låter och beter sig?
#6 Aa visst, det kommer snart
#5 jag får tyvärr inte upp någon video, tyvärr. Jag har haft Eragon.. Jag vet inte riktigt men jag tror typ i Maj 2013 någon gång fick jag han.
#6 jag kan säkert skicka på kik en kik video! Mitt namn är Emma7979 om du har kik då.
EmmaMarsvinet
Det kan vara klurigt att lägga upp en video här,
men har du laddat upp en video någon annan stans typ youtube eller någon annan sida så länka gärna till den här åt oss.
Om nu grisen låtit så i flera månader är det som sagt i alla fall inget akut.
Vad använder du för spån / fyllning i botten på buren?
Du kan ju prova med att byta till något annat och se om ljudet ändrar sig efter några veckor med annat spån. Ändrar han sig inte är det kanske hans vanliga ljud helt enkelt.
#10 Okej, tack så mycket för tipsen. Spånet vet jag faktiskt inte vad det är för sort. Vi köper det på någon mack här i krokarna.
Förskyldning?
Vad har du frö spån? för det kan vara att det är damm i spånet som hon får i i nosen.😕
animal power <3