Avel frågor.
Hej jag har en hona som är född 2012-09-18.
Och är super gullig och trevlig och tänkte avla på henne för att hon är så underbar, iallafall ta en kul.
Och jag tänkte hon är ju snart två år.. är det försent nu eller kan jag ta en kull? Hon är pigg och glad/framåt och är ganska kraftig.
För när jag läser på olika sidor så står det olika åldrar å så.. jag undrar om det finns någon som kan någelunda mycke om detta..
tack på förhand❤️
http://nouw.com/typsofiak
Ett liv med massor med framgångar och motgångar.
Man bör dock inte ta kull på sitt marsvin bara för att den är gullig och trevlig. Det är en hel del att tänka på vid avel och det kan även gå väldigt fel vid förlossningen. Sedan behöver man helst veta bakgrunden på sitt marsvin, så den inte bär på satin/defekter osv, inte heller på djuraffäresdjur.
Två år är gränsfall, men är hon kraftig, menar du lite överviktig då eller bara bastant? För är hon lite överviktig är det inte lämpligt.
Sedan får man tänka: Vad ska jag ha för hane? Vart ska burkompisen vara under tiden? Vill jag ta risken att honan kanske inte klarar sig? Finns det burplats ifall de inte blir sålda? Har jag råd och tid ifall man måste in till veterinären? Några viktiga frågor.
Men mycket bra att du frågar först 🙂👍
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1# hon är kraftig i benet :)
Har haft släktingar till henne och hon fick några kullar och det gick jätte bra!
Har två hanar i buren under ( burarna är 160x60)
Och tänkte att honan och hanen ska få träffas någon timme varje dag tills jag märker att det kunnat bli något.
Och tänkte göra så att hon kan få springa på större ytor om hon blir gravid och äta extra näringsrikt, och har alltid tid för veterinären då jag just nu går hemma.
tänkte att det är bäst att kolla med människor som kan.
För de kullarna jag haft har inte vart så planerade för mig.
för min första hona hade råka bli gravid när hon var hos uppfödaren å fick ungar när hon kommit hem till mig.. så jag har aldrig vart med under parning och sånt..
Tänk på riskerna!!!
Varför bör man inte ta en kull på ett marsvin som man tycker är trevligt? Trevliga gener är en stor del av planeringen i avel enligt mig. Har man läst på allt som går, är medveten och har framtida lösningar på burar och eventuella veterinärkostnader så ser inte jag något fel i det.
#4 Ja alla resonera olika. Viktigt att tänka på riskerna med, sett flertalet som ångrar sig djupt pga att deras favoritmarsvin dött pga att de ville ta en kull "bara för att marsvinet är så snällt och trevligt", skillnad lite om man vill starta avel, så tänker jag, då blir det nog ett annat tänk osv. Jag vet inte, men så tänker jag, svårt att skriva ner hur jag resonerar för att få det begripligt hmm..
#5 Fast du resonerar inte, du säger. I din första kommentar står inget om att det är din åsikt, utan "man bör inte". Just ordet bör signalerar att många/alla tycker så.
Varför är målet "trevliga" marsvin sämre än "snygga/fina" marsvin?
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#6 Ja det står "bör", och det är min åsikt/mitt resnonemang att man inte bör göra det helt enkelt.
Det har jag inte påstått/antytt till heller.
"Jag anser att man inte bör"
"Man bör inte"
Ser du skillnaden? Den ena är en åsikt, den andra är en framlagd "sanning". Det är bara en formuleringsfråga och det har hänt rätt ofta att du har blivit missförstådd på det här viset så det kan ju vara bra att tänka på. Så du slipper det igen menar jag. :)
#8 Jag ser inte det som en framlagd "sanning". Jag läser inte det så ialla fall. Utan ser det som en rekommendation när jag personligen läser det, eftersom jag skrev "Bör". Så tolkningsfråga.
Så från min sida är det ingen åsikt, utan rekommendation/resonemang, att man inte bör göra det.
och har skrivit vidare på det, så man kan inte bara läsa förstameningen heller, utan få helhelsbilden också
Jag hade inte avlat på ett marsvin som är två år.. Men ditt marsvin blir ju inte två förren i september så än tycker jag inte det är för sent om hon inte är överviktig.. Men som övriga skrivit i tråden, läs på om risker mm så du vet vad du ger dig in på.. Det är inte alltid det slutar väl, men när det gör det är det förstås underbart!
Svar på tråden.
Ska man avla på henne hona, eller hane för den delen, tycker jag att man känna till bakgrunden på djuret. För att undvika risken för satin eller ev. roan/dalmatinanlag. Det innebär inte att den måste ha full stam osv men djur från djuraffär är enligt min mening uteslutet att använda i avel.
Din hona är 1år och 4mån, det är inte för gammalt men viktigare än åldern är hennes hälsotillstånd. Är hon överviktig ökar riskerna stort att det blir komplikationer i samband med dräktighet och födsel.
Har du två hanar som går ihop finns en risk att de börjar bråka om en av dem får para. Genom en handparning (kolla på honan när hon brunstar och sätta ihop hanen med henne just då i ett par timmar) minskar risken, men den försvinner inte helt. Det bör du vara beredd på.
Likaså kommer honan att behöva en kompis, så du behöver skaffa minst två honor. Ev. kanske låna en honkompis av någon? Det är ju möjligt att du vill spara en hona själv ur kullen om det kommer en sån.
Du behöver läsa på om dräktighet, viktiga saker att veta är framförallt toxicos. Hur yttrar sig det, hur förebygger man det och vad gör man om det händer.
Jag tycker också att du ska försöka få kontakt med en uppfödare som är villig att ställa upp som bollplank, som du kan ringa direkt om det händer något. MiF är bra men ibland behöver man snabbt svar.
Och så tycker jag du bör fundera över vad du ska göra med ungarna när de är födda. Är planen att behålla någon? Det är möjligt att du bara får hanar i kullen, de kräver lite mer plats och kan i vissa fall vara svårsålda. Var ska du isf annonsera, vilken typ av köpare vill du ha och är du beredd att vänta på att det rätta hemmet dyker upp även om det betyder att ungarna blir kvar hos dig länge. Om nödlösningen är att "man kan ju alltid lämna in dem till en djuraffär" och man själv inte har några planer på att behålla någon unge då tycker jag man bör avstå från att ta en kull. Man riskerar honans liv, risken för komplikationer är så hög som 30-40% på marsvin (har jag hört från flera håll).
Fråga gärna mer och lite bilder på föräldradjuren vore kul att se! :)
#9 när man skriver på internet får man fundera på hur andra uppfattar vad man skriver och hur man skriver det. Nu är vi två som påpekat att man kan tolka det du skriver på ett annat sätt än det du säger när du förklarar. För att undvika att det händer igen tycker jag du borde tänka på hur du skriver och hur andra uppfattar det, annars kommer du ju bli missuppfattad väldigt ofta.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#9 Nä du ser det inte så, men väldigt många tolkar dig så. Du bestämmer själv, vill du bli förstådd eller missförstådd.
"Man bör" är ett påstående, inte en åsikt. Faktum.
Jag ser nu att jag blandat ihop dig lite med en annan användare på forumet. Jag vet inte alls om din hona är ensam eller om du har fler så de raderna i mitt inlägg kan du ignorera!
Tack för tipsen och så allihopa!
11# Okey!
Jag tänkte behålla en ifrån kullen om det förhopningsviss hade blivit en hona, och blir det en kille tänkte jag behålla en och sätta bland hanarna (om mina nuvarande hanar börjar bråka) Uppfödaren till min hona var svårt sjuk och nu kan man inte längre få kontakt med henne.. men har kontakt med Killarnas uppfödare om något skulle hända.
Och mer anledningen varför jag vill para henne är för att hon är så pass trevlig hon är mer som en hundvalp än ett marsvin sjukt go och små kaxig! Och är pigg å glad och känner hon doften av minsta grönsak skriker hon, inte rädd för att prova nya grönsaker, och det är detsamma med killen som jag vill använda.
Jag tänkte väga henne idag och kolla om hon har "vikten" för att bli mamma.
Men det är som alla säger det där med riskerna de skrämmer mig då hon är min prinsessa och jag skulle gråta floder om det hände något..
Men ang hanarna; kan man bada "avels"pojken ordentligt efteråt för att minska bråk? För mina killar är det bara några veckor emellan föddsen på de.. och de tjafsar då och då och då badar jag de och då blir de sams. Så skulle det kunna funka, eller blir avelskillen för kaxig för att det skulle funka?
Det går inte att svara på om det funkar med hanarna eller inte, det är omöjligt att säga på förhand. Det är en chansning man får ta om man beslutar sig för att avla.
Det kan gå bra, men det kan också sluta med bråk. Och skulle de bråka så du måste sära på dem så behöver ju båda sällskap i någon form. Tre hanar är svårt att få att gå ihop.
Vikten säger inte så mycket egentligen, hur är hon i hullet? En bra indikation är att titta "under armarna" på frambenen, i vecken mellan ben och mage. Är hon slank och fin där eller finns det lite hull? Lägg gärna ut en bild om du vill! :)
16#
Ah det är sant ;/
det är ju som att dra på lotto.. :c
Jag lägger ut en bild dirr efter jag är klar med sushin x)
Det där med att bada marsvinshanen efter parningen är bra (dock aldrig en graranti för att det ska fungera såklart!). Tänk dock på att det är mycket större odds för att hanarna kan gå ihop efteråt om han inte går en längre tid med honan utan det är isf bättre att du har koll på honans brunst och sedan bara har hanen hos honan under själva parningen och sedan bad och sätta ihop hanarna igen..
fick problem med att spara bild på hur hennes mage ser ut.
men hon ser på ett ungefär likadan ut nu som på denna bild https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1/1385880_10200787781765407_138553895_n.jpg
(hon ligger då i mitt knä och äter morot och får klorna klippta)
Måste bara inflika: haha Gud vilket litet charmtroll :D
#20 hähähä tack :3 Hon är min lilla prinsessa :3
http://dayviews.com/marsvingruppen/517322401/ <-- hanen jag kommer använda om det blir parning :3
http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u4/_u1/_u4/_u0/_u3/u3414033/90220_1391621953/snuttan.jpg
sjukt suddig bild..
men fick tag på den nu via telen.. som sagt kan ej spara bilder på pappas dator..
#22 hahah jag är också med i den gruppen ^^
Vilken underbar bild på #19! Kvällens skratt! 😃 Det behövde jag!
#23 aha :D
#24 hihihi min knubbis :3
Till Frida ang #1
Jag tycker att du ställer bra frågor i ditt inlägg och avslutar det så positivt.
Det är det första stycket som sätter tonen i inlägget. Stryk det och börja läs vid "Två år är gränsfall…". Märker du skillnaden? Jag tror ingen hade haft något att anmärka på ditt sätt att uttrycka dig, ifall du hade gjort så.
Du är alltid snabb att svara och jag vet att du vill frågeställarna väl. Därför hoppas jag att du inte tar illa vid dig av denna kommentar, för min avsikt är garanterat att uppmuntra dig.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Det är svårt att formulera sig så att det inte går att missförstås. Oftast är ju dessa inlägg skrivna på kort tid…Oftast korrekturläser man inte…Man skriver nästan talspråk…Vi skulle kanske ha en kurs? Annars måste vi vara "förlåtande" när vi läser varandras inlägg o svar…OT jag vet…
#27 Inte mer OT än mitt inlägg. Tycker det är viktigt OT. För er som vill fortsätta diskutera HUR vi kan diskutera avel på ett bra sätt kan jag varmt rekommendera tråden Är allt svart och vitt? Den finns här:
http://marsvin.ifokus.se/discussions/52f2a418ce12c40f1e000503-ar-allt-svart-och-vitt?discussions-1
TS inledande inlägg är långt. Ta er gärna tid att läsa hela, för det är mycket tänkvärt.
Förlåt att vi for iväg på ett sidospår ett tag, TypSofiaK!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Vilka söta marsvin! Är det rexar/teddys eller se de bara strävhåriga ut på bilden?
Kan nog bli lite alla möjliga roliga färger i den kullen. :)
#29 taack :D
Hanen är rex ( har två rexkillar) Honan vet jag inte, även om hon är från uppfödare så parade hon lite hur som på trevligt temperament ^^ ( men hon hade koll så det va bra marsvin)
Hanen är 1år snart, å håret har inte börja resa sig ordentligt ännu :C men det kommer väl haha..
ja :3 färger och bra temperament ❤️
Men hon ser inte för tjock eller för tunn ut för bebisar?
Jag skulle aldrig rekommendera någon att ta sin första kull någonsin på en hona som är 1,5 år gammal. Visst, det finns ingen magisk gräns vid 12 månader men en yngre hona är i regel i bättre kondition än en äldre. Speciellt om man är ny och inte riktigt vet hur man bedömer hull och kondition.
Tänk igenom noga ifall det verkligen är värt riskerna. Ett annat alternativ om du är intresserad av avel är att köpa en till hona som du redan från början är inställd på att sätta i avel vid lämplig ålder.
#31 Men det är just att ska jag hitta en ny hona för att para vidare bra tempirament på så måste jag hitta den här kaxiga, glada, snälla tjejen som är som en valp :c O dom är inte super lätta att hitta ;/
#32 Jag förstår det. Och du väljer förstås själv om risken är värd det eller inte. Förhoppningsvis går allt bra om du väljer att para henne. Jag säger bara att jag vet många personer som ångrar att de parat just de där favoriterna, när det sen inte gått bra för henne. Tänker speciellt då hon är lite äldre än vad man normalt rekommenderar.
#30 Hullet är svårt att avgöra på de bilderna men jag skulle inte direkt beskriva henne som slank.
Jag har själv en hona nu som är lika gammal som din TS och hon är högdräktig. Dock var hon verkligen i toppkondition när hon parades.
Hon är inte för gammal, men högre ålder och högre vikt gör att riskerna ökar.
Se till att hitta en uppfödare i din närhet som kan hjälpa dig att bedöma hull på honan och som kan finnas med under dräktighet utifall att, om du beslutar dig för att gå vidare.