Mår han bra?
Mitt ena marsvin har börjat bli sjukt tror jag så jag undrar om någon kan ha någon idé om vad det är med honom.
Han har slutat att äta hö, äter bara pellets och havre (inga morötter osv), Han har blivit mycket smalare på bara några dagar, Han har slutat låta som han brukade(mycket tystare)
Vad kan det vara med honom?
Ring och rådfråga någon jourhavande veterinär, brukar finnas på nätet. Hoppas det löser sig för ditt marsvin 🌺
Marsvinet måste få i sig hö eller stödmatning med Critical Care, annars kommer inte hans mage fungera som den ska! Kan vara tecken på tandproblem eller någon sjukdom. Så jag hade åkt in till veterinären.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Bra att du uppmärksammat att han inte äter hö, som ju är jätteviktigt att de får i sig. Det låter som att det skulle kunna vara något tokigt med hans tänder. Hur ser framtänderna ut? Om de ser bra ut, skulle det kunna vara något med de bakre tänderna och för att undersöka dessa behöver du besöka en veterinär - man kommer inte åt att se dem på egen hand.
Klipp ner höet i små strimlor. Äter han då? Det är superviktigt att han får i sig höet på ett eller annat vis, annars kommer hans mage stanna upp och då går det fort utför :/
(Ursäkta för liknande svar som ovan, jag skrev lite långsamt)
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Tack för alla svar! Vi ska hämta stödfodret imorgon hos hans förra ägare så får vi se om han blir bättre. Annars blir det vet snarast möjliga.
#4 Det låter bra! Men eftersom han har valt att sluta äta så är det nog något som inte är som det ska, ändå :/ Jag tror att det är aktuellt att boka tid hos veterinär för en liten undersökning. Tills ni hämtat stödfodret (Critical care?) imorgon, klipp ner höet så kanske han tycker det blir lättare att tugga.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Just nu upptäckte jag små flugor, knappt 1 mm stora i buren, vad kan det vara för något? En av orsakerna? Buren är nystädad sen 2 dagar sedan.
Hjälp! 😭
Hmm låter mycket konstigt, om jag var du skulle jag boka ett veterinär besök, låter konstigt med små flugor, inte så kunnig dock..
Finns det någon veterinärklinik i Stockholmsområdet som har öppet på Söndagar och rekommenderas? Vet bara Roslagstull…? Funkar Bagarmossen?