marsvins kompis?
hej jag funderar på att köpa ett yttligare marsvin till mina små hanar som inte riktigt är bästa vänner
men du funderar jag på : jag vill inte köpa i ffär, uten hos nån uppfödare och kan ni då tipsa om någon bra
kan man ha 120 bur till3 marsvin eller ska man satsa på att ha lite trångare hemma och ta en 150 bur
raserna jag är sugna på är nog
sheltie, CH teddy, abessinier, ridgeback
Hanar går sällan att ha fler än två stycken.
120 bur, om den är 120x50 eller 120x60 (vilket de flesta gallerburar brukar vara antar att det är det), blir alldeles för litet, är precis för 2 hanar (lagligt för tre men inte så lämpligt). 150 bur nja.
Tycker inte du ska chansa på en tredje hane till dem. Risken är stor att det inte fungerar samt att de slåss eller någon blir utstött.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Julia du får våran 150 x 80 bur❤️
det kanske är lättare att köpa en yngre hane, för dom tar ju inte över eller vad man ska säga.
För när vi köpte Chestii så bet Polly henne, och dom hoppade på varandra, men med Kim så sa Polly bara till och sen visste kim att de var hon som bestämde.
animal power <3
#1 om jag skulle ha en ny så skulle den då vara 150x80 på grund av att den är byggd själv
#1 Okej. Ja det är stort och bra men som jag skrev i #1, hade jag inte satsat på en tredje hane, stor risk att det inte fungerar och så kanske alla tre måste säras på och få ny kompis. Så hade jag varit dig hade jag inte chansat.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Skulle heller inte rekommendera 3 hanar tillsammans, det blir sällan lyckat. kanske det går bra sålänge den lilla är liten men när den sedan växer upp och vill börja kämpa om rangordnignen så går det troligen illa…
Sedan tror jag inte att dina hanar skulle komma bättre överrens bara för att det kommer ett till marsvin?
#5 alltså mina marsvin är redan små så om jag skulle köpa ett till så skulle dem ju växa upp tillsammans
skulle det ändå inte gå?
Svårt att hålla hanar ihop i länden ö h t fler än två. Det är alltid en viss risk när man gör det.
Även om de är små från början kan de bli dödsfiender när de blir större om bara minsta lilla annat triggar dem till bråk. Kan vara att de blir skrämda av något plötsligt bara t o m.
Har du två hanar ihop och skaffar ett till marsvin, varesig det är hona eller hane blir det lätt problem.
Honor är lättare att hålla i flock men då bara med en vuxen hane i taget i vanliga fall.
Kastrerar du dina pojkar har du bättre chans att det kanske kan fungera i hop i längden.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Det kan säkert gå bra i början när de är små, sedan om någon månad när de växer på sig så kommer de säkert börja tjaffsa om rangordningen och då går det nog mindre bra.
Jag hade en kort tid tre hanar tillsammans, pappan och två kullbröder, gick bra i början, sedan började de göra upp.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
precis som #8 beskriver!
Så snart småttingarna börjat växa till sig lite blir det tjaffs om rangordning! Och när marsvin bråkar om rang är det inte bara tjaffs alla gånger utan blir lätt till bråk på liv och död. Vill man helst slippa!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
en kompis till mig köpte 3 syskonhanar som därför alltid bott ihop, nu är det äldre och kan bråka ordentligt. spelar ingen roll om de får växa upp tillsammans, de bråkar ändå. rekommenderar absolut inte
Du kanske kan kastrera Curry och Rio, och sen köpa en hona? Honor går ju lättare ihop.
animal power <3
#11 Det hjälper nog tyvärr inte. Även om de kastreras kan de bråka om honan.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Har haft marsvin i hela mitt liv och jag har endast en gång råkat ut för att två hanar slagits på blodigt allvar. Har för tillfället 4 hanar som går tillsammans. Det man skall tänka på är att ha bra med utrymme så man får plats med iaf ett gömställe per marsvin plus en massa aktivitetsprylar i buren. Detta är mina erfarenheter men vet oxå att det finns många som har problem med att deras hanar slåss så det där är nog väldigt individuellt. Kastrering anser jag är totalt onödigt då det inte hjälper plus att det är väldigt riskabelt att söva ner ett så pass litet djur som marsvin.