Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettmedlemmar
Läst 1607 ggr
riocurry
2014-02-17 21:52
0

badning?

hej 

nu är det dags att bada mina små grisar igen😊

men nu undrar jag 

-kan man ta ett vanligt schampo?

-eller måste man ha ett schampo som det inte är perfym i tex barnschampo?

-kan man ta tvål om man ska tvätta pälsen?

tacksam för svar!🙂

Buspejfli
2014-02-17 21:55
0

Det är bättre och använda ett mildare schampo speciellt för smådjur, vårat schampo är lite starkt för huden på marsvinen 🙂

linneakangas_
2014-02-17 21:56
0

Bada inte marsvin med ett shampo som innehåller parfym osv… Du kan använda smådjursshampo. Hundshampo brukar vara lite billigare och fungerar det också. Själv använder jag ett bebisshampo från apoteket som fungerat bra. :)

riocurry
2014-02-17 22:04
0

okej tack så mkt🙂#1 #2

Julip
2014-02-18 00:42
0

Jag badade mina marsvin idag och använde ett barnschampo som var ett barnschampo med balsam och schampo i ett. Milt osv som passar barnens känsliga hy :)

akittehmonster
2014-02-18 16:16
0

Jag använder mitt egna schampo, jag är ginger och har df känslig och speciell hud och de funkar super bra på mina marsvin! :)

Fridaaaa
2014-02-18 16:17
0

Använder hundschampo eller hexocil.
Undviker människoschampo till djuren.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mirinda
2014-02-18 17:27
0

Oparfymerat babyschampo använder vi. Funkar utmärkt.

Naturligtvis är djurschampo bra. Men det är dyrare och inte lika lätt att få tag på. Sen vet jag inte om något särskilt djurschampo är extra bra. Det finns förstås schampo mot Ohyra, men det är onödigt om marsvinen inte har sådana problem.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Opalen
2014-02-18 17:55
0

jag använder milt oparfymerat från apoteket :)

MVH Lovisa och kaninerna.

Fridaaaa
2014-02-18 17:59
0

#7 Nja behöver inte vara så dyrt 🙂 Och man tar ju inte så mycket av det, här räcker det bra länge hehe Och har till hundarna med så två flugor i en smäll 😃

Mirinda
2014-02-18 23:27
1

#9 Det ger väl sig självt att du använder samma schampo som till hundarna. Men för oss som inga andra pälsdjur har, blir det annorlunda. Familjemedlemmar, som har känslig hårbotten, kan förstås använda babyschampo också.

Fridaaaa
2014-02-19 08:00
0

#10 Hade dock köpt det ändå :) är inte så fasligt dyrt ^^,

Svarttusch
2014-02-19 09:42
0

#11 Fast det kanske inte har bara med kostnad att göra? Om man nu har två marsvin och de tvättas säg 2 gånger om året kanske man hellre köper ett schampo som är lätt att få tag på och kan användas till övriga familjen? 

Sen har jag hört uppfödare som berättat att de tvättar "keldjur" i såpa eller diskmedel. Det finns inga rätt eller fel. Men har man djur som blir "flottiga" snabbt är diskmedel bättre än t. ex barnschampo.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Fridaaaa
2014-02-19 09:44
1

#12 Bara hur jag tolkade det som att det mycket handlade om det ;)

idipidi
2014-02-19 09:51
2

Varför skulle schampo för människor vara "starka"? Om det är något som det är kontroller på och noga med att så få som möjligt ska reagera negativt på så är det produkter till människor. Det är inte alls lika noga med produkter till djur faktiskt. Tidigare testade man ju mycket schampon på just marsvin och om de reagerade negativt så kom de inte ut på marknaden…

Tror inte att man behöver vara så orolig att marsvinen ska reagera negativt på schampot. Men visst, det är inte så trevligt för någon om marsvinen stinker parfym så välj gärna något som inte luktar så starkt. 

Däremot är det vanligt att man som nybörjare inte sköljer pälsen tillräckligt. Man ska alltid skölja ur schampo extremt noga. En person som är riktigt duktig på päls sa en gång att man ska skölja tills man tror att man är färdig och sen lika länge till. ;) Det är vanligt att folk kommer med marsvin till utställning som har schamporester kvar i pälsen och därför inte ser eller känns helt rena.

Mirinda
2014-02-19 16:03
0

#14 Instämmer om sköljningen. Eftersom man måste vara försiktig, så att marsvinen inte får vatten i andningsvägarna och de inte direkt jublar åt att bada, så riskerar man att sluta skölja med osynliga schamporester kvar. Vi tvättar med tvättlapp i ansiktet för att vara säkra på att vattnet inte hamnar fel. Marsvin kan sprattla till, så det gäller att ha ett stadigt tag och vara lugn.

Det är jätteviktigt att de är riktigt torra innan man sätter dem i buren igen. Våra är visserligen korthåriga, men en har så tjock päls att vi använder hårtorken på lägsta värme (med fingrarna emellan så vi känner att det inte blir för varmt). Han gillar inte att bli frotterad och det går mycket fortare. Den andre är rädd för hårtorken, så till honom använder vi flera handukar. En par rejäla persiljekvistar får båda för att torkstunden ska bli lite trevligare.