Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 2763 ggr
noisette
2014-02-19 14:00
2

Syskon=Incest?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja antar att jag inte är den första som fatt ungar efter att tva syskon har parat sig (var inte meningen) men, är det riskfyllt i förlängningen för ungarna menar jag? Tack för goda rad i denna fraga.

Peppe
2014-02-19 14:15
2

vi hade två incestfall hos oss för 10 år sedan. Vi köpte en marsvinsunge i butik och efter några veckor hemma så födde hon 3 ungar!! Vi hade ingen aning om att hon var dräktig.

En unge var dödfödd, dom andra 2 var en hane och en hona. Eftersom vi inte vet hur första marsvinet blev dräktigt så är det möjligt att det var inavel redan där.

Vi ringde veterinär för att höra hur vi skulle göra. Det blev ett missförstånd, tydligen blir marsvin könsmogna vid 4-5 veckor? Vi fattade 4-5 månader! Ja ni förstår ju vad som hände!

Några veckor senare fick mamman en unge till och systern fick 3. Vi gav bort tre till vänner och behöll en så ett halvår efter vi köpt ett marsvin hade vi oplanerat 4….

Dom vi gav bort blev runt 2-3 år gamla. Den vi behöll blev 4,5 år. Vet inte om inaveln påverkade deras livsålder något. Vi märkte inget fel på dem i övrigt mer än att dom inte blev lika gamla. Våra andra 3 marsvin blev 7-8 år.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Anna-Helga
2014-02-19 14:16
3

De kan nog leva långa lyckliga liv ändå! Se till att det inte händer igen bara och att de små får goda hem! :)

Ellociraptor
2014-02-19 14:49
2

Alltså den största risken med inavel är väl det som generellt gäller i naturen: dvs dålig genetisk spridning. Om det händer en gång finns det förstås risk att barnen får medfödda störningar, men verkar de friska tror jag inte att det är någon större skada skedd. Om det däremot sker i flera led är risken för negativa effekter mycket större, eftersom alla ättlingar kommer ha i stort sett samma gener och därför inte kunna klara t ex nya sjukdomar lika bra eller få lika bra immunförsvar.

nightmares
2014-02-19 17:55
2

I genomsnitt så minskar livslängd och fertilitet. Ju närmare släkt desto större effekt. Men det är stora individuella variationer och dina bebisar kan mycket väl leva precis lika länge som ett "utavlat" marsvin.

mammagrön
2014-02-19 21:57
1

Du har fått BRA svar men det är många svåra ord…vet inte hur gammal du är. Fråga gärna i PM till mig om du vill/behöver. :)

noisette
2014-02-20 08:44
2

Tack jag är medelalders 🙂 Tja int mkt att gör nu skadan redan skedd, det är en unge som verkar lite "svagare" än dom andra … Tva stycken gar till min svägerska sa de är bra, funderar pa att behalla mamma med en dotter och ge bort resterande, vet inte änu villka kön dom har Vart förr marsvin blev bara 3,5 ar ocksa men vi vet inte sa mkt om hans ursprung. Vi skaffade en annan hane för att han skulle fa sällskap men dom kom inte överens sa han fick ges bort, han lever fortfarande dock. Tack för bra svar! Eva