Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 737 ggr
noisette
2014-02-17 17:40
0

Skabb igen?

Min hane som hade blivit behandlad för skabb kliar lite igen och slet upp ett sår med klorna som blödde … 😕 vad ska man göra för at bli av med ohyran? Han får bad och droppar. En annan fråga, är det enkelt  att kastrera en marsvin hos en veterinär? Tack på förhand!

emmaaslund
2014-02-17 20:49
0

Är han helt färdigbehandlad, så det inte är ett gammalt sår som han kliat upp? Behandlas alla marsvin?

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Maelis
2014-02-18 06:22
1

Jag kan inget om skabb, så det lämnar jag åt andra att hjälpa dig med! Jag har kastrerat en hane och skrivit ett långt inlägg om det. Använd sökfunktionen och sök på "kastrering" så får du upp massa bra information. Just min tråd hette typ "kastrering på Roslagstull". Hur enkelt det är beror på hur kunnig veterinären är eller hur mycket hen är beredd att läsa på innan. En marsvinshanne är också fertil i ett par veckor efter kastreringen eftersom spermier kan överleva så länge i t.ex. sädesledarna. En hane och en hona som lever ihop brukar bli harmoniska och trivas bra tillsammans.

Emblems
2014-02-18 13:30
0

Vad har han fått för droppar och behandling mot skabben tidigare? och hur länge sedan var det?

noisette
2014-02-19 10:03
0

Han fick "advocate" droppar och far det var 14:e dag nu. Däremellan badas han. Sprutan fick han för ca 3 veckor sedan.

nightmares
2014-02-19 13:26
1

Jag är inte säker på om Advocate fungerar mot skabb på marsvin. Den behandling som jag känner till är med antingen ivermectin eller selamectin som aktiv beståndsdel (t.ex. Ivomec, Stronghold, Revolution).

Emblems
2014-02-20 10:28
0

Jag fick Stronghold till mina och de blev bra på en gång. Redan efter en vecka var ny päls påväg :)