Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 432 ggr
truedobrevic
2014-02-21 17:32
0

Ena äter inte

Jag köpte två kompisar till mitt marsvin i onsdags. Det har gått jättebra osv, förutom en sak.. Ett av dom nya marsvinen sitter helt stilla i huset och vägrar äta när jag stoppar in mitt marsvin i deras bur. (De är i separata burar pga bråk, mitt marsvin är väldigt dominerande) Den andra äter på för fullt och de kommer bra överens men den andra bara sitter där helt tyst och rör sig inte. Vet någon varför?:o

iibaa
2014-02-21 18:09
1

Hej!

Det låter som att det tysta marsvinet helt enkelt är lite försiktigare av sig inför nya saker och troligtvis lägre i rang än de andra två.

Du skriver att du har dem åtskiljda pga. bråk, vad exakt menar du med bråk? Dvs. vad gör de när de bråkar och hur allvarligt har de bråkat? Om de "bara" tjafsar och gör utfall mot varandra samt skriker och har sig, men utan att bitas hårt, är det egentligen bättre att de får vara i samma bur för att lära känna varandra och göra upp om rangordningen. Om de skiljs åt gång på gång kan de ju aldrig bekanta sig ordentligt med varandra och göra upp rangordningen. Då blir det en stress varje gång du sätter ihop dem.

När jag satte ihop mina två honor (båda var vuxna då) betedde sig den ena precis som du beskriver. Så fort hon insåg att hon inte hade en chans att hävda sig mot den andra honan satt hon helt blixtstilla med huvudet i ett hörn och vågade knappt röra sig, framför allt när den dominanta honan var i närheten. Hon varken åt eller drack. Jag tolkar det som att de visar sin undergivenhet, och naturligtvis även att de blir nervösa för vad den andra kan tänkas göra. Redan andra dagen började hon äta, tredje dagen började hon dricka och till slut vågade hon även gå runt. Detta i takt med att båda känner sig mer trygga i sina roller som dominant och undergiven och att båda vet vilken rangordning som gäller.

Så om de bråkar "lagom" - håll ut! Det är otrevligt att se/höra men det blir allt mindre. Fråga gärna mer om du undrar över något.

Lycka till!

truedobrevic
2014-02-21 18:54
0

#1 Jaha, tack så mycket! Jag har lagt dom tillsammans nu så snart lär hon väl smyga sig fram och äta :)

iibaa
2014-02-21 19:14
0

#2 Okej, det låter ju som att det går ganska lugnt till ändå? Jag skulle inte oroa mig över det försiktiga marsvinet, hon har ju både fått flytta nyss och träffat ett nytt marsvin. Hon känner sig säkert bekväm snart ska du se. =)