Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 608 ggr
[Forest]
0

Dottern är med marsvin

Japp detta var ett djur som jag kan tänka mig själv att ta hand om som förälder måste man inse att man till viss mån ska kolla barnens djur samt hjälpa till så att allt är bra med dom. Det var två söta marsvin som leta nytt hem med bur och allt så vi svarade på annonsen och åkte idag och hämta hem 2 marsvin. Ena lite mer strävhårig med virvlar några längre strån i rumpan, andra långhårig med virvlar. Jätte söta. Vi har gett dom lite mat läste på vad som är bra att ge dom, så lite paprika,vitkål,gurka i skålen. Tog in lite gnagarpinnar från ena äppleträdet och så har dom fint hö. 

Nu måste jag fråga lite ändå. 

Ena har lite torra öron och läste att vissa kan ha lite torra öron de ser fina ut annars i päls och det. Men läste att det kan vara svamp och man kunde köpa salva som finns mot detta o smörja in. Andra har fina öron dom är inte torra alls. Men vad har ni för tips på få bukt på torra öron?  verkar inte klia på henne alls, fina i pälsen är dom. 

Ska man smörja in med salva/svampsalva eller lite barnolja? 

Jag har tittat lite på artikel om burar, och måste fråga om höjden. Det är så att dom har ett ganska högt trähus dom brukar sitta på huset men om man nu vill göra egen bur hur pass hög bör den vara så att dom inte smiter/ramlar ut? 

Dom har en bur som är 120 lång och 60 bred, har en till bur av samma storlek och funderar på sätta ihop dom på något sätt. Kom gärna med tips hur man kan sätta ihop dom. 

Klorna var lite långa så här ska jag klippa klorna på dom imorgon vill att de boar in sig lite mer innan jag bråkar med sånt. 

Ena är lite svår att ta upp då hon springer men hon gillade när man klia henne på nosryggen och på kinderna andra gillar när man klia rumpan och under hakan. 

Jag har ingen pellets till dom men ska åka o se vad som finns på lantmännen, hur mycket pellets ger ni era marsvin dom är nog rätt bra i hull inte magra men inte heller feta antar detta spelar roll. 2 år gamla är dom. 

Bilder kommer på dom vill inte ta en massa kort just idag ;)

emmaaslund
2

Så härligt att ni blivit med marsvin 🙂

Om det bara verkar vara torra öron och inte något annat mystiskt så kan du smörja lite med antingen barnolja eller en mild lotion. Det kan behövas ibland, vissa blir ibland mer eller mindre torra på öron och tassar. 

Hur hög burkanten bör vara beror lite på. Om buren står på en höjd så vill man kanske vara lite extra säker och inte ha för lågt, men 28 cm (standarden för Billy-bokhyllan som många använder sig av) ska fungera bra. Vad gäller placering av hus så brukar jag tänka på att inte ställa husen vid kanten om buren står på en höjd.

Vilket material är burarna av? Om de är av trä så skulle jag bara såga upp ena sidan och fästa ihop dem med spik eller skruv. Jag är inte så kräsen i.o.f.s.

Vet du om de har fått något kraftfoder innan? Om de verkar vara i fint hull och är två år gamla så skulle jag nog säga att du inte behöver tillsätta något kraftfoder till deras kost (under förutsättningen att de inte har fått det tidigare och därför är så fina i hullet).

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Ceratico
1

Kolla på burtrådar så hittar du nog all fakta du kan behöva om att bygga egna burar :)

Ett tips till de nuvarande burarna: sätt dem kortsida mot kortsida och ta bort de gallerbitarna som sitter där. Putta sen in en planka i ena buren som de har som "övergång", alltså de hoppas upp och sedan ner igen för att få nytta av hela buren. Samtidigt har de ett mysigt litet krypin undertill ^^

mammagrön
0

Jag har byggt Billybur. 

Jag var tvungen att höja sidorna på buren för jag har en väldigt akrobatisk o nyfiken gris. Mina nerver höll inte för att se hennes klättrande utan att säkra lite extra. För det mesta behöver man säkert inte det. 

Dom andra 2 är inte alls så äventyrliga av sig…

Jag förhöjde m kompostgaller som jag delade i halvor. Det finns bild i mitt fotoalbum på hur det blev. Lycka till!

[Forest]
0

1. Nej dom har inte fått kraftfoder innan eller dom som hade haft dom nu i flera månader har inte gett dom något sånt. Hö och grönsaker+vatten. Buren är gallerbur det missa jag skriva :) 

2 där är lite kruxet dom bor i dotterns rum eftersom jag inte vill att hundarna ska stå o spana på dom, dom är hundvana innan men jag anser det är stressigt för både marsvinen och hundarna. Sen visst detta är helt nytt för våra hundar och dom lär sig med tiden som de gjorde med hamstrarna som dom inte ansåg vara mat utan mindre familjemedlemmar som man inte får dregla efter ;) Tillbaka till det jag ville komma till 2.40 finns inte plats för i hennes rum att ha buren på. Menar du att man kan göra burar på höjden? jag tänkte att dom kunde annars vara på bredden på något vis :) 

Dom kommer dom få springa lite löst och vara ute bra sommardagar i utebur.

Ceratico
1

#4 Det finns ett sätt till som jag använde mig av ett tag då jag hade två gallerburar, det blir lite krångligt men det tyckte jag var värt det då de fick större yta att röra sig på. Då öppnade jag en kortsida på ena buren och frontluckan på andra buren och satte de emot varandra. Gallret i frontluckan blev deras "hoppa upp och ner för större yta sak" och jag klädde in den i lite tyg och låste fast dem genom att typ "virka" fast tyget vid gallret där man böjer det och sedan ner under. Sedan satte jag en tom saftdunk under gallerbiten så det inte blev så brant för dem :)

På höjden är nog väldans svårt att göra själv med två separata gallerburar xD

[Forest]
0

5 mjo jag tänkte även på det men så har jag en man som är rätt så bra på lösningar. Han sa att varför inte göra hål på den övre buren en liten öppning ta sen ramp upp så och göra räcke så dom inte bara trippar ner i öppningen. Buren går att ta bort gallret på uppifrån så ena kommer man allså inte PETA o förstöra ändå. 

4 tackar jag satt o spana lite på burar här inne som andra gjort själva kanon fina lösningar måste jag säga. Det klia i fingrarna på att se vad man kan lösa, jag har en liten bokhylla som bara står. Den kan man klä in i lite fin vaxduk och vips har dom fått en ny större fin bur 😉