Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1769 ggr
marsisen
0

Tumör:(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu har vi som en otursperiod:( Vi har råkat köpa ett sjukt marsvin som smittade ner hela buren, behandlat Ringorm och ögoninflammation i tre månader, Åra får smärtstillande (metacam) som vanligt mot sina tassar, just nu har hon blivit halt och mår inte bra alls😕 Polly har antagligen fått Ohyra av det nya marsvinet och Nu äntligen till rubriken. Åra har fått en tumör! Den har antagligen varit där ganska länge eftersom den är väldigt stor! Den sitter på vänstra bakknät, och hon värkar inte tycka att det gör ont, men speciellt trevligt verkar hon inte tycka att det är när man rör vid den.

Läste lite på humlans marsvin och såg några operationsbilder, och tror inte att Åra kommer klara av en operation😕 Hon är ju åtta år med alla sina sjukdomar.. 

Är tumören på något sätt farlig? Vad ska vi göra?😕

animal power <3

linneakangas_
0

Har ni varit hos veterinären för att se om det är en tumör? Jag vet inte hur en tumör ser ut hos marsvin och den där ser väldigt stor ut. Kan det inte vara en böld av nåt slag kanske?

linneakangas_
0

Såg nu på humlansmarsvin… trodde inte att en tumör kunde se ut sådär. :/

Håller tummarna för dig!

Piggelins
0

Om hon inte lider av den tycker inte jag ni ska göra något. Hon är för gammal för att opereras, oavsett om hon är sjuk eller inte. 

Men jag är dock lite nyfiken på det nya marsvinet. Var har ni fått tag på den? Såklart kan det legat latent men man tycker att ringormen borde synts :s Ett tips är att alltid sätta nya djur i karantän ett litet tag så man är säker på att man inte får in några smittor. 

Men hoppas allt går bra med gamlingen!

marsisen
0

#3 marsvinet med Ringorm och ögoninflammation var från djuraffär, vi vet att man inte ska köpa därifrån, hon såldes också för tidigt och gick tyvärr bort efter två veckor😕

Sen har vi nydligen fått ett ännu ett nytt marsvin och en ny bur, och i en annan tråd skrev några att det nog var från det nya marsvinet Pollys torra hud kom ifrån.

#3 #1 #2 Vi sak åka till veterinären med alla marsvinen i helgen, <vi vet inte om Åra har ont på tumören eller inte, men vi tror inte det, hon är väldigt tystlåten när det gäller smärta. Vi får se vad veterinären säger.

animal power <3

Piggelins
1

#4 Okej, det är väldigt synd när sånt händer. 

Nu vet jag ju inte vilken veterinär ni ska till men veterinärer är över lag inte så bra på smådjur, men gå inte med på en operation om de föreslår det. Att operera ett 8-årigt marsvin är ansvarslöst och dömt att sluta illa.

marsisen
0

#5 Vi ska nog troligast till en marsvinsexpert, som vi vart hos förut.

Nej operation kommer vi inte gå med på, vi vill inte chansa på något som gäller mellan liv och död.

animal power <3