Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2791 ggr
estelleandersson
1

Tama marsvin?

Jag köpte mina marsvin igår och jag vill ju så klart att dom blir tama. Hur gör man dom tama? Jag har tagit ut dom en och en i knät och klappat dom lite men när jag ska ta dom så springer dom iväg och är jätte rädda och jag känner mig så elak som tar upp dom då. Gör jag helt fel? Jag förstår ju att dom är rädda eftersom allt fortfarande är nytt men dom blir inte mer rädda för mig om jag gör så eller? Hur lång tid tar det för ett marsvin att bli tamt? eller det är individuellt?(:

linneakangas_
0

Beror på hur mycket man håller på med dom, handmata osv är en bra början. :)

Arecinium
0

De är ofta rädda i början. Ta upp dem korta stunder i början, bara någon minut och öka sakta. Klappa och klia dem och bjud på något gott, gurka brukar vara poppis. De ska förknippa dig med något positivt. Gradvis brukar det bli bättre men beroende på marsvinets personlighet och tidigare upplevelser tar det olika lång tid innan de är tama och vissa blir aldrig helt tama. Många marsvin lär sig aldrig uppskatta själva upplockandet utan försöker fly trots att de älskar att sitta i knät, det är en stark instinkt hos dem att fly potentiella rovdjur/faror. Ge inte upp, det kan ta ett par månader innan marsvinet litar på dig helt, så ha tålamod och fortsätt umgås med den så mycket du kan. Ju mer uppmärksamhet de får desto snabbare går det enligt min erfarenhet.

Min marsvinsblogg: http://tresmagrisar.wordpress.com/

Svarttusch
2

Hur tama marsvin blir beror ju på så mycket. Ungar som hanteras mycket som små blir tamare än de som inte hanteras alls t. ex. Sen är det individuella skillnader. Jag har flera marsvin och vissa flyr direkt de förstår att de ska bli upplockade, andra stannar gärna kvar och blir upplockade. Vissa av dem tar grönsaker ur handen, andra inte. Det är individuellt. Däremot är alla mina marsvin glada i att vara uppe och gosa. Därför ska man inte se deras "flykt" som att de är otama, de är deras naturliga beteende. 

För att försöka få dem så tama som möjligt ska man hantera dem ofta. En uppfödare tipsade mig om att hantera ofta och inte sätta tillbaka i buren fören marsvinet är lugnt. När man tar upp marsvin som gärna flyr får man försöka plocka upp så snabbt som möjligt. Försök få dem i ett hörn av buren och plocka snabbt upp dem. De lugnar sig oftast fort.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

estelleandersson
0

Okej, vad skönt att höra att det är normalt! Jag är hos dom hela tiden och sitter vid buren och ibland tar jag upp dom. Förresten.. Nu när dom är "nya", ska jag ändå ta ut dom på golvet etc? dom rör sig inte särskilt mycket och sitter mest inne i sitt hus och dom behöver ju motion. Jag vet dock inte om mitt golv är det säkraste för mina marsvin eftersom dom kan springa under ett antal saker här inne. Ska jag testa låta dom springa lite i sängen?

emmaaslund
0

#4 Såhär i början kan du ju "mjukstarta" dem lite genom att mest mysa och klappa dem. Om du vill att de ska få komma ut ur buren och röra på sig (som ju är jättebra, förstås :)) kan du ställa upp en hage eller annat material som bildar en hage och placera ut lite hus som de kan känna sig trygga under. Det kan också vara bra att lägga ut en gammal filt eller ett lakan på golvet så att de inte halkar runt. För att bjuda in till rörelse kan man sprida ut lite godsaker på golvet, då brukar de vilja undersöka lite. Såklart kan du låta de traska på sängen också, men se upp för snabba marsvin som lätt kan falla över kanten - speciellt såhär i början när nya miljön kan vara skrämmande. Det är kanon att du ägnar dem mycket tid, då kommer de snart inse att du är "the good guy" och matleverantören ;) Var trygg, lugn och erbjud godsaker till dina nya små vänner.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

estelleandersson
0

Tack så mycket! Det hjälpte en hel del det du berätta, det ska följa! Dom verkar dock inte tycka grönsaker är världens grej och struntar mest i dom. Jag har lagt lite i buren ifall dom kanske inte vill äta det ur min hand (som jag kan förstå) men paprikan jag gav dom igår åt dom inte så jag tog såklart bort den och gav dom ny. Dom har ju inte ätit grönsaker innan så dom kanske avvaktar lite men jag blir ändå lite sådär orolig när jag läser att alla marsvin älskar grönsaker :o

linneakangas_
0

Jag skulle inte tagit upp ett nykommet marsvin så brådskande. :) Låt dom få vänja sig vid först och främst sitt nya hem, ny lukt osv. Se till så att de dricker och smakar på höet och någon nyttig grönsak, se till satt de mår bra helt enkelt. :)

Jag började iallafall med att försöka ge dom lite gurka. Det tog sin tid. Jag höll gurkbitarna framför deras nosar så att de kanske skulle bli frestande. De satt först helt stilla men efter ett tag tog de tag i sina varsina gurkor och började tugga långsamt. Jag passade på att klappa dom så att dom skulle känna att jag inte var farlig. Sedan kan man ta upp dom lite smått tycker jag! :D Det blir inte bättre om du tar upp dom på en gång, för det blir bara mer stressande för de små grisarna.

estelleandersson
0

Ja, jag gav dom lite gurka idag och det verkade dom gilla! Dom ville inte äta den när jag såg på men dom hade ätit upp den ena gurkbiten när jag kom tillbaks, så det tyckte jag var bra! Jag ska testa ge dom lite sallad imorgon(: