Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3032 ggr
mrsLadybug
2014-02-27 10:56
3

Hårar?

Hej alla marsvinstokiga här inne!

Jag har nyligen börjat forska lite kring marsvin och erkänner att jag är förälskad 😃Men forskar vidare och känner ingen stress innan beslut om vi skall utöka familjen eller inte! Sambon frågade dock härom dagen om marsvin hårar eller inte och det har jag inte läst något om någonstans. Så klart att de fäller någon gång eftersom de har päls, men till vilken grad? Blir ens kläder täckta med päls ungefär som när man gosar med katter eller går det i perioder?

Vårt nästa steg i forskningen kommer hur som helst bli att besöka lite marsvin och låta alla familjemedlemmarna få känna efter hur det känns sedan 🙂 Vi är två vuxna och två deltidsbarn i familjen. 

Tacksam för pälsigt svar!

PS, är sååå glad att jag hittat hit för här kan jag sitta och läsa i lååånga stunder och lära mig mer och mer och det är superbra!

Cazzos
2014-02-27 11:12
0

Det beror på vilken typ av marsvin man väljer. Jag upplever att marsvin med mjuk och fin päls, t.ex. satinmarsvin eller långhåriga marsvin fäller mer än vad teddy och rex gör (som är mer krusiga i pälsen). Annars beror det väl på individen 😃

linneakangas_
2014-02-27 11:20
0

Om du väljer att skaffa skinny (som är hur söta som helst!) så kommer de inte att håra, eftersom de är ju skinnys. :)

marsisen
2014-02-27 12:14
0

skinny marsvin hårar inte, och enligt mig hårar inte teddy och rex så jättemycket.🙂 Jag har ett teddy marsvin hon hårar lite, men inte som en katt direkt..😃

animal power <3

mrsLadybug
2014-02-27 13:28
0

Tack för svaren! 

Själv bryr jag mig inte om lite päls, men inom rimliga gränser 🤐 Har sett bilder på skinny, de är ju sååå coola! 

Någon som vet om marsvin har pälsfällarperioder?

Fridaaaa
2014-02-27 13:41
0

Mina marsvin fäller inte mycket, men gör inte katterna heller. Man kan inte riktigt jämföra det, då det skiljer sig mellan raser och individer inom båda arterna hur pass de fäller.

När jag haft marsvinen i famnen blir det lite hår men jag upplever att de är lätta att få bort.

#4 Mina har aldrig haft det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mrsLadybug
2014-02-27 13:47
0

#5 Tack tack!

Svado
2014-02-27 13:59
0

Marsvin är ju inte några vinterlevande djur vad jag förstått, de härstammar från varma sydafrika och tål inte kyla alls?

Så kanske därför de fäller mindre, de behöver helt enkelt inte byta ut pälsen på samma sätt som katter o hundar o kaniner gör.

=)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

mrsLadybug
2014-02-27 16:14
0

#7 Ahh, förstås! Det hade jag inte ens tänkt på 🙂 

Vill tillägga att jag inte är rädd för lite päls, blev bara nyfiken på hur det är. Har ju aldrig haft marsvin… Hihi. I helgen skall jag iaf ta med familjen och gå och prata lite djuraffären och kika lite närmare på de små sötkorvarna! 

…men INTE köpa 😉

Frida B
2014-02-27 17:06
0

Mina marsvin har fällperioder. Vissa perioder fäller de knappt någonting, medan de en annan period fäller som ***! Jag har två släthårsmarsvin.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Arecinium
2014-02-27 17:14
0

Jag har 3 marsvin. 1 virvelpet som fäller en hel del, efter att ha haft henne i knät behöver man en klädrulle. 1 lakeland som fäller små strån då och då, men inte så det stör. 1 teddy som inte fäller alls i princip.

Min marsvinsblogg: http://tresmagrisar.wordpress.com/

MrsGoldfire
2014-02-27 21:10
0

Köp inte sheltie, min fäller rätt mycket-som en hund eller katt. Fantastiskt vackra djur, men håriga…fastnar mycket i barnens kläder.

Har även en alpaca som inte fäller lika mycket, men de måste ju klippas ofta eftersom pälsen växer mycket.

Fastnar även mycket kiss så att det blir tovor och trassel i rumpan.

Hade jag vetat detta så hade jag hellre valt en kort-hårig sort eller en virvlig virvel.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

PiggieVille
2014-02-27 21:24
0

Det skulle jag säga är individuellt. De som hårar mest här hemma är PET honorna- inte långhåren (sheltie/peruan) :)

marsisen
2014-02-27 21:31
1

rekomenderar inte att köpa på djuraffär om du tänkte göra det🙂

animal power <3

busKotten
2014-02-27 21:49
0

Här hemma är det framförallt virvelpetarna och abessiniern som fäller ganska mkt. Därefter kommer nonselfen.

Min sheltie tycker jag inte fäller så farligt och rexarna inte nämnvärt alls…

mrsLadybug
2014-02-28 10:01
0

Åh, tack så jättemycket för alla svar! Suger åt mig 🙂

#13 någon speciell anledning till det? Men nej, har redan kollat runt lite hos uppfödare, alt omplaceringar för att se vad som finns. OM vi skaffar marsvin är det inte nödvändigt med en bebis, och det verkar ju finnas omplaceringar så det skriker om det…

Fridaaaa
2014-02-28 10:11
0

#15 Marsvin i djuraffärer är oftast från grossister = inte bra att stödja. Oftast inte bra avlade, kan vara sjuka och annat, så bästa är från bra uppfödare eller omplaceringar 🙂 Man vet också mer "vad man får" också.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

marsisen
2014-02-28 10:21
0

#15 jag köpte från djuraffär, dom sa att hon var 12 veckor och frisk, men hon var 5-7 veckor och var väldigt sjuk😕

animal power <3

mrsLadybug
2014-02-28 10:37
0

#16 Åhh, vad trist att det skall vara så..

#17 Usch då! Hur gick det för er? 😢

Mirinda
2014-02-28 15:37
0

#18 Det bästa är att köpa marsvin från en privat uppfödare. Då kan du få bra information och råd. De brukar ge support efter att du köpt marsvinen också. 

På djuraffärer vet man sällan var marsvinen kommer ifrån. De är sällan kunniga på marsvin i djuraffärer heller. Visst finns det undantag, men jag rekommenderar varmt att du söker efter en privat uppfödare när du väl vill köpa marsvin.

Du kan hitta registrerade uppfödare av olika raser på Svenska marsvinsföreningens hemsida. Du kan också hitta uppfödare här på MiF.

För att återgå till din fråga: Våra marsvin är korthåriga. De hårar en del, men inte så farligt. I och med att marsvin bor i bur så blir det ändå inte som med hund och katt som rör sig runt överallt i huset.

Jag har inte märkt någon skillnad på årstiderna när det gäller hur mycket päls marsvinen fäller. Däremot undrar jag om det inte är som med den katt jag hade tidigare. Hon fullkomligt "sprutade" päls omkring sig om hon blev stressad. Med marsvinen är det inte lika tydligt, men jag har fått för mig att de fäller mer i stressade situationer (kloklippning hatar de t ex). 

Är det någon annan som har märkt att marsvin "stresshårar"?

En nyfiken fråga till er som kan jämföra: Fäller selfar och nonselfar mer än teddy och rex, allmänt sett?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

marsisen
2014-02-28 18:52
0

#18 HOn var sjuk också, så det slutade med att hon somnade för att aldrig vakna igen:( Köp hos uppfödare eller omplacering!:) Mycket "säkrare"

animal power <3

emmaaslund
2014-03-01 19:02
0

#19 Ja, jag uppfattar nog att en del marsvin har en tendens att stresshåra. Jag skulle säga att det går jämnt ut vilka som fäller mest, släthår eller strävhår. I alla fall på mina djur.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

busKotten
2014-03-01 19:17
0

#19, 21 Jag har upplevt att de fäller mer i samband med stress, så det tror jag definitivt att de gör precis som de flesta djur med päls- och faktiskt även vi gör…

[Forest]
2014-03-01 20:34
0

Jag hade inte en aning om detta med att dom kan fälla eller fäller. Så det var skönt o läsa :) Här fäller ena lite när jag kliar henne hon tycker det är jätte skönt när jag kliar rumpan, då får jag päls i knät 😉

Svarttusch
2014-03-01 21:09
0

Jag har nu bara korthår och jag tycker den som fäller mest är min hona köpt på djuraffär. Det beror mest på att hon är så otroligt stressad av sig! För det är bara när hon är stressad som hon fäller. Ally t. ex fällde massa när jag tog ur henne hur transportburen vid hennes första utställning, vilket jag också tolkar som stress (Andra utställningen fällde hon inte alls och låg lugnt och käkade hö i transportburen). 

Duchesse som inte är stressad alls av sig, inte ens vid upplock ur buren fäller knappt alls.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Misarn
2014-03-01 21:39
0

Vi har haft rex/teddy, ridgeback, långhårig virvel pet, nonself och nu Lakeland och jag upplever inte att någon av alla dom grisar vi har haft och har nu hårar mycket, inte alls som våra Leonberger tjejer ;-)