Trycksår!!
Ett av mina marsvin har fått en början på ett trycksår det är lite därför att mamma inte ville ha så mycket strö. men idag när jag och min syster skulle klippa hanarnas klor så märkte jag att han hade fått utväxter/trycksår (jag vet inte vilket av dom det är) så jag smörade in fram tassarna med baby olja för att mjuka upp den (vågade inte klippa bort den för att den var för liten) mamma sa att hon kunde klippa bort den men den är inte så stor så jag var rädd att han skulle få ett sår. hoppas att ni marsvins kunniga vet vad jag ska göra😕
Jag gissar att du menar en förhårdnad? Det kan de få även med mycket underlag (men de ska ju ha tillräckligt så de inte går direkt på burgolvet och så att kisset försvinner). Är det inte så stort kan du ta en nagelfil (sandpappersvarianten) och fila bort den för att sen smörja. Tass-salva från apoteket rekommenderas, men om du har någon fet salva hemma funkar det bra. t. ex försvarets hudsalva.
Större förhårdnader kan man klippa bort, det är inget som ger sår.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
vi har lagt halm på burs golvet och båda hanarna leker o har det kul där men just nu så sover dom. han har fått det på båda tassarna 2 på ena sidan och 1 på den andra, men tack för svaret!!