Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1119 ggr
jossanElsa♥
0

För stor bur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår så gick ett av våra marsvin bort och nu bor den ena ensam dom hade en rätt stor bur.

Och hon som är kvar (Jossan) bor i den just nu. Jag undrar om hon kan känna sig mer ensam om hon bor i en så stor bur.Så tycker ni jag ska flytta henne till en galler bur . Sen undrar jag också om man kan sätta upp såna här speglar som typ fåglar brukar ha för jag har hört att dom kanske inte känner sig så ensamma då.

För övrigt ser hon inte ut som hon känner sig så ensam för min kanin bor i en bur brevid henne .

Bild på buren

Det är en utebur men vi har den inne

Min blogg www.petsandmakeup.blogg.se kolla gärna in den 😉

Ellociraptor
6

Alltså en spegel kan aldrig ersätta en marsvinskompis. Bara för att djuren inte förstår att det är de själva som de ser i spegeln, betyder det inte att de känner sig nöjda över sällskapet eftersom marsvinet i spegeln aldrig kan svara dem. De kan inte prata, de kan inte mysa eller utforska tillsammans: det räcker inte för att de inte ska känna sig ensamma.

(Samma sak med att bara ha en kanin som sällskap: de pratar inte samma språk och de uppför sig inte på samma sätt, så det blir inte samma som att ha en marsvinskompis heller.)

Att ge marsvinet mindre utrymme verkar också dumt för jag tror inte det blir mindre ensamt bara för att det är mindre utrymme att vara ensam på. Det är ju bristen på kompis som är det jobbiga. Det bästa alternativet är att skaffa en ny marsvinskompis helt enkelt. Hur gammal är Jossan?

jossanElsa♥
1

Jossan är 4 år 

Vi ska skaffa en ny kompis till henne så fort som möjligt.

[Glitterregn]
0

Jag har ingen kunskap om marsvin och speglar för det skulle aldrig falla mig in att ha en men att ha en spegel till fåglar är verkligen inte bra. Det finns stor risk att fågeln uppvaktar sin egen spegelbild, blir besatt av att sitta där för att den är ensam. Dom spyr upp maten ur krävan och försöker mata spegeln, men som jag sa så vet jag inte hur marsvin och speglar fungerar men jag kan inte tänka mig att det skulle vara bra :) Jag skulle nog ha låtit henne vara kvar i sin bur och undvika onödig stress genom att byta bur och så. Ge den extra mycket kärlek och omsorg tills den har fått en ny kompis :)

Ellociraptor
1

#2 Vad bra! :D Jag tolkade det i TS som att ni kanske inte skulle det, men är hon fyra har hon ju många år i livet kvar och då kommer en ny kompis bli jättebra. Om hon inte verkar jätteledsen tror jag nog det är bäst att låta henne bo kvar tills den nya kompisen kommer, så hon inte behöver sörja och flytta samtidigt.

Lunkamia
0

Var bor Jossan?Jag har flera honor i 3-4 års ålderns som kan bli "sällskapsdamer".Finns i Kälvesta Vällingby i såfall.

jossanElsa♥
0

#5 Jag bor i katrineholm i södermanland så det är nog en bit.