Popcorn
Hej jag undrar om marsvin kan äta popcorn utan salt på min kompis marsvin gör det men jag undrar om det är farligt .
Min blogg www.petsandmakeup.blogg.se kolla gärna in den 😉
Salt och fett är inte bra för marsvin. Men om det är popcorn som poppats utan olja så är det inte direkt farligt (de kan ju äta vanlig majs och andra sädesslag i små mängder). Det är dock godis för marsvin, så ge väldigt sparsamt.
Min marsvinsblogg: http://tresmagrisar.wordpress.com/
Popcorn är inte så bra nej.
Finns ingen anledning att ge dem det heller
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tillägg till mitt förra inlägg: Du kan även fundera på hur det brukar gå när du själv äter popcorn. Ganska ofta fastnar det i tänderna. Människor kan ju använda tandtråd, men det kan inte marsvin. Ur den synpunkten finns det mycket bättre och säkrare godis om man nu vill ge dem något utöver den vanliga kosten.
Min marsvinsblogg: http://tresmagrisar.wordpress.com/
Det är inte farligt för dom, så det går bra att ge dom. :)
Ok då vet jag😃
#4 Belägg på det? Eftersom popcorn innehåller salt och smör/olja bland annat?
Finns ingen anledning till att ge dem det överhuvudtaget. Bättre att ge dem en bit majs i så fall 😉
#6 Man behöver inte köpa popcorn som innehåller salt och smör.
#7 Det är det i dem man köper, alltså färdigpoppade eller de man poppar i micron. Alltid om man inte poppar egna helt utan salt/smör/olja.
Men finns ingen anledning till att ge det till marsvinen ändå.
Alltså, det finns ju olika sätt att tolka "kan man". Man kan ju i princip allt, det är bara mer eller mindre bra. Sen måste inte allt vara "farligt" som ändå är "dåligt".
Det stora frågan är ju varför man vill ge popcorn. Är det för att man vill ge lite "helgmys" till dem så kan jag förstå tanken men ändå avråda. Då är det bättre att ge favoritgrönsakerna, lite knäckebröd eller liknande "marsvinsvänligt godis". Jag tror faktiskt de skulle uppskatta grönsaker mer än popcorn.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#8 H'n frågade inte om det fanns några anledningar till att ge det eller inte, bara om det var farligt.
Jag skulle aldrig få för mig att servera en hel skål popcorn i buren till mina marsvin. Men de får smaka lite allt möjligt av mig så länge det inte är direkt farligt för dom. Skulle jag ha osaltade popcorn skulle jag kunna sträcka fram ett och låta någon ta ett bett, men jag skulle som sagt inte poppa popcorn för marsvinens skull. Likväl som de fått gnaga av en bit smörgåsrån eller fått en sötad brödkant eller liknande någon gång.
Är det inte farligt så ser jag inget fel i en smakbit, men är det inte direkt nyttigt för dom så räcker det så. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Tack för svaren