Vilket underlag?
Hej!
Jag har två marsvins hanar, de har spån och halm som underlag just nu. Men de sprätter väldigt så all spån hamnar utanför buren. Vi letar nu efter nya alternativ på underlag, och har hört att många använder fleece. Funkar det? Vill påpeka att de inte är rumsrena. Men kan man ha något absorberande under? Som en handduk.
Berätta gärna om era erfarenheter med fleece… 😃 Tacksam för svar.
På ikea finns skomattor- borris för 4 kronor styck. De går att tvätta i maskin och man har råd att ha många.
Om man inte har ikea kan man köpa andra lika billiga skomattor på jysk.
#1 Ok , tack!
#1 Men är borrismattan absorberande? Jag vet att den passar som underlag till djur som använder toaletter, men det gör ju inte marsvin. Under fleece kan man med fördel ha handdukar. Tänk på att tvätta dem utan sköljmedel, då "suger" de bättre och eftersom marsvinen inte kommer i kontakt med dem gör det inget att de blir lite "rivigare". Jag har aldrig haft en hel bur med fleece, däremot halva och såg till att inte servera mat på den sidan för att slippa städa just den delen så ofta.
Annars kan nog Borrismattorna vara bra att ha utanför buren som ett "stopp" för spånet :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#3 Tack så mycket för det utförliga svaret!😃 Ska tänka på det där med fleece..
Sen kan jag bara tala för mig själv, men jag tycker det blir lika mycket städande med fleece som utan :P För du får ju byta i buren säkert minst varannan dag (går ju fort iofs), samt plocka bajs dagligen. Det utslaget med att sopa vid burarna lite snabbt samt byta buren var 5-7 dag blir nog lika mycket tillsammans 😃 Men du kan ju alltid testa :) Jag är påtok för lat för att orka med fleece, även om grisarna älskar det :P
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Finns burar som har högre kant eller dunabur.Här skvätter dom inte ut spån men jag vet om en som har genomskinlig underlägg (hon gjorde hål upptill och sen satte fast dom med buntband) som hon satt för runt om på så sätt slipper man spån utanför buren. Dessa dörrmattor från Ikea har jag svårt att tänka mig att dom tål så många tvättar och inte mer än 40 tvätt hur rent blir den då? Hur luktar det efter 1 vecka med kissande på mattan? 🤔
#5 Det är ju sant… Men eftersom att marsvinen gillar fleece kanske man ska pröva. Man kan ju alltid byta tillbaka.🙂
#6 Kanske ska pröva det om fleece inte funkar. Håller med om mattorna🤔
Jag använder ett ganska tjockt lager med torv i botten och sen ett tunnare lager med spån över det. Jag tycker det funkar bäst så. Blir kompaktare underlag och det skvätter där med inte som det gör med bara spån 🙂
6 Kom på har du bara provat på att ha spån och halm? Finns en del olika burströ så jag skulle även tipsa om strö med något annat ;) http://vildvittrans.wix.com/home#!burstro/ccbn där har du lite tips på annat burströ

Vi testade att ha fleece i halva buren och för domhär killarna fungerade det inte alls, dom tycker om spån bättre konstigt nog och vägrade gå eller ligga på det :-S
Jag använder fleece i halva marsvinens bur och toa-lätt i halva. Det fungerar utmärkt. Vet att vissa sagt att toa-lätt verkar hårt för dem att gå på, men mina marsvin verkar inte ha något emot det. Jag lägger alltid höet i denna avdelning så det gör det lite mjukare också. Fleece älskar de och de popcornskuttar gärna på den :) Jag har tidningar i botten, sedan 2-3 lager handdukar och dubbelvikt fleece överst. Varje dag dammsuger jag upp bajspluttarna vilket tar 2 minuter. Två gånger i veckan byter jag fleece och handdukar, vilket tar 10 minuter. Toa-lätt delen städar jag ca 1 gång i veckan vilket tar 20 minuter. Det bästa med dessa strö är tiden som sparas på att städa resten av lägenheten! Spån har en tendens att sprida sig överallt i lägenheten…
Min marsvinsblogg: http://tresmagrisar.wordpress.com/