Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 454 ggr
djurflikkan
0

vad för bur?

hej jag har en liten fundering på vad för bur man skulle kunna ha till två marsvin. 
 skulle denhär kunna funka; http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70246683/#/20246708 
som är storlek 100 x 58. men vet tyvärr inte hur hög den är men finns det någon chans att dom kan hoppa över? 

kom gärna med andra ideer (:

linneakangas_
1

Höjden är för låg ifall marsvinen brukar hoppa över. :)

Madde_Warrior
0

Jag tycker att den är ganska liten för två marsvin, buren jag har nu är 120x50 och med inredningen finns det knappt nån plats kvar 
sen så finns det väldigt billigt trämaterial på cheapy köpte en spånskiva(som då den här lådan är gjord av) den är typ 150x100 och den kosta inte ens 70 kr :)
men om du vill köpa den lådan tror jag det skulle bli bättre med två stycken en stor och en liten kanske? 
och lådan är 16 cm hög

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

Madde_Warrior
0

#1 man kan sätta kompostgaller runt :)

Fridaaaa
0

#3 Många marsvin kan dock ta sig igenom kompostgaller, så är inte så säkert med den.

TS: Hade satsat på större och det där är yttermåtten = blir lite mindre invändigt.
Kanske bygga egen av OSB eller byggplywood och plexiglas?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

djurflikkan
0

ni som säger att man kan bygga större. har ni några tips på mått/mallar på steg på steg hur man bygger eller något liknande eller finns det såna trådar som någon av er vet om och kan länk? 🙂

Svarttusch
0

Det finns många sätt att bygga en bur på :) Det bästa är om man mäter hur stort man har plats med och sen kan man t. ex gå på loppis eller second hand och kolla efter lämpliga hyllor :) Vill man hellre köpa nytt kan man kolla Ikea. Billy finns i två storlekar, Bestå har tidigare i alla fall haft ett antal hyllor i flertalet olika storlekar som kan passa också :) Men börja med att se hur stort du har plats för och utgå från det :) 

Vill du bygga helt från grunden själv så är det nog som Frida säger bäst med OSB-skivor eller liknande :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Madde_Warrior
0

#4 det är sant men de finns säkert nått annat galler man kan använda, eller plexiglas

marsisen
0

Om man tar bort en kort sida på båda lådor (om man köper två sånna, eller någt annat) så kan man sätta ihop båda🙂

animal power <3