Fleece?
Jag var hos veterinären idag med mina marsvin (det ena kliade sig mycket och verkade förkyld) och veterinären gav oss ett recept på medicin som vi ska skriva ut åt kliandet tror jag det var, och gällande förkylningen så var det luft…någonting (har inte världens bästa minne), han sa att vi skulle byta spån. Har därför tänkt på fleece och har läst på lite och har några frågor; 1. Behöver man köpa lika lång fleece som måtten på buren? Om man klipper fransar det väl sig och ja.. 2. Kan man tvätta för hand? Min mamma uppskattar inte riktigt det där med hår i tvättmaskinen och att slösa bort en hel maskin på att bara tvätta en liten filt och 2-3 handdukar..
Hej, så här gör jag:
Har fleece i olika längder och storlekar, har ett högarage i ena änden och har även en hund-teddy-pläd som underlag. Under fleecen lägger jag handdukar och tidningspapper först. Det går att blanda fleecetyger om du har 2 som är kortare än buren. Fleece fransar sig INTE.
Att tvätta för hand är ju inte kul, men det är klart att det går, men jag kör allt i 60 grader och det blir såklart lite hår, men det blir det säkert på dina kläder också. Det är absolut inget som stör mig, och då har jag en långhårig sheltie som mest har vita strån.
Att bara tvätta marsvinens grejor, ja det är ju svårt att undvika helt enkelt-man vill ju inte blanda med annat.
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…
För att undvika hår i tvättmaskinen lägger jag fleecen i ett gammalt påslakan som jag knyter ihop med ett gummiband. Enkelt och billigt. Annars kan man köpa en stor tvättpåse och använda.
Min marsvinsblogg: http://tresmagrisar.wordpress.com/