Nya marsvin! = problem löst
Hej! För ett tag sedan skrev jag och frågade vad jag skulle göra med min marsvinshane som hade blivit ensam när hans kompis dog. Jag undrade PM jag skulle kunna skaffa två ungar (hanar), men många sa att det inte skulle fungera. Men i söndags åkte jag, mamma och pappa och köpte två små bröder till min ensamma Merlin. Nu bor dom ihop och sitter tillochmed och tvättar varandra! Så nu har jag tre hanar som bor ihop och det fungerar superbra! Ungarna vågar redan äta från min hand! Vill gärna ha tips och råd om hur jag ska göra för att få dom helt tama. :)
Det brukar funka utmärkt att sätta flera småhanar med en äldre i början. Problemen kommer, som det varnades för i tråden, när de yngre börjar bli tonåringar runt 4-8mån. Då blir de kaxiga och ska börja bestämma rang och risken är stor att det blir bråk i din trio. Jag hoppas det ska gå bra, mycket yta och mycket att roa sig med brukar underlätta.
Annars går vägen till deras hjärtan helt klart via magen.
Det kan fungera nu men när ungarna kommer i "slyngelåldern" och blir lite äldre kan det dock bli trubbel, så du har koll nu några månader framöver och är beredd på att det kan ske.
Ang tamhet: pyssla med dem mycket, ha buren i ett rum där man är mycket, muta med goda grönsaker.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
precis som ovanstående skriver så går det bra när de är små…
Kul med nya marsvin! :)
Varför man hellre avråder från att ha fler än 2 hanar ihop är inte bara för att de kan bråka, utan för att de kan bråka så illa att de inte glömmer hata varandra sen. Det som kan ske är att du om några månader har 3 stycken hanar som inte kan gå ihop med varandra alls, och du sitter då med 3 stycken ensamma hanar.
Men det är klart det KAN gå, även om det är svårt. Det kräver sina förutsättningar. Att två av dom är bröder spelar ingen roll. De kommer behöva en väldigt stor bur, minst en 200x80, med rejält med gömställen och fria ytor så de inte trängs. Och ett rejält lycka till! ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Lycka till med dina marsvin och jag hoppas på att de får fortsätta vara en harmonisk trio framöver!
Jag tror (och hoppas) att det kommer gå bra när dom blir äldre. Ungarna är jättesnälla mot Merlin och varje gång de hälsar på honom brukar de slicka hans öron och päls! Tyvärr så har jag inte en sån gigantisk bur just nu men jag håller på att engagera farfar i att bygga en egen, för han tycker alltid att det är skoj när jag vill bygga saker med honom. :)
Grattis till dom två nya marsvinen!
Jag tror Merlin är jätteglad nu när han fått två stycken nya att umgås med. Hoppas verkligen det blir så lindrigt som möjligt när pojkarna blir äldre och att alla tre kan leva lyckliga tillsammans! Håller tummarna för dig! :D
Du har fått bra råd från erfarna uppfödare här.
Bra att ha en händig farfar. Pussa på farfar och muta honom med det han tycker allra bäst om (choklad? kramar?) så tror jag att ni kommer att bygga en KANON bra bur m mycket utrymme så dina hanar har gott om plats! Lycka till!