Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 606 ggr
mia13
2014-03-15 23:01
1

Vikt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina små marsvinshannar väger 600g/st och är 8 veckor i morgon. Är det en bra vikt för den åldern? Har kollat runt och det känns mycket när jag sett vad andra marsvin har vägt. Den lilla grisen på bilden är Flingan

🙂

Fridaaaa
2014-03-16 07:49
0

Vad som är bra vikt eller inte för ett marsvin är svårt att säga, då det kan skilja en hel del. Har en gosse här hemma som är över året, han väger runt 750-850 gram, pendlar lite däremellan, men är hans normalvikt, sedan har jag en som fyller 3 till sommaren, han väger runt 1100 gram (ev lite mer) och är hans idealvikt.

Så bara de ökar bra i vikt, så är det inga problem 🙂
Men det är ju ingen låg vikt tycker jag inte för 8 veckorsungar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mia13
2014-03-16 14:46
0

Ok! Bra då vet jag att de små rackarna växer bra :)

🙂

emmaaslund
2014-03-16 16:32
0

Jag tycker det låter som en bra vikt :) Så unga marsvin kan aldrig väga för mycket eller klassas som överviktiga. Hur mycket ett marsvin väger påverkas av flera faktorer bl.a. vilka linjer marsvinet kommer ifrån (arvsanlag), kullstorlek, hälsa och utfodring.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

mia13
2014-03-16 20:11
0

Det låter som det viktigaste är att marsvinen helt enkelt mår bra och det gör mina små filurer :) Känns skönt att höra att de har en bra vikt man är lite osäker så här i början med hur mycket mat man ska ge. Men jag tror jag kör på som jag gör nu, det verkar funka bra. Alla små magar verkar nöjda :)

🙂