Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 686 ggr
virrigaverre
2014-03-16 13:56
0

Bottenunderlag

Hej! Jag har tänkt byta bottenmaterial till mina marsvin till en bur som är 1,20 m lång om jag inte minns helt fel. Jag har läst runt på Internet lite och det sägs på några ställen att man måste ha åtminstone 50% spån eller liknande för dem att gräva i. 

Någon som vet hur det ligger till med det här? Sen så har jag lite andra tankar som jag går och funderar på:

* Om jag vill byta till fleece måste jag då ha halva buren med spån?

* Om jag kan ha fleece tyg utan spån som underlag ska dem ha någon toalett eller så? Mina marsvin brukar pissa lite överallt så det finns inget särskilt ställe dem håller sig till.

* Någon som har tips på hur man då gör med höt då jag har hört att det kan fastna i fleece filtarna.

* Jag vet att man ska byta underlag med fleece var tredje dag ca men hur kan man underhålla det på bästa sätt?

Blev väldigt många frågetecken nu men jag vill ha allting klart för mig innan jag byter underlag. Om det är någon som har andra tips när det kommer till tyg som bottenmaterial så vore det toppen!

A day without laughter is a day wasted

Arecinium
2014-03-16 19:34
0

Ja, du får enligt lag ha fleece i max halva buren. Du måste inte ha just spån i andra halvan, jag använder exempelvis toa-lätt som inte fastnar på fleece. För att fleecen ska hålla sig fräsch bör du ha något absorberande under, exempelvis några lager handdukar.  Dessutom behöver du sopa/dammsuga upp bajspluttarna en gång om dagen. Att hålla hö från fleecen är nog det svåraste, jag tror att det lättaste sättet är att ha en låg plastlåda (typ kattlåda men så låg kant att marsvinen lätt tar sig in och ut) och lägga höet i den. För att undvika att hår och hö i hela tvättmaskinen kan du lägga fleecen i ett gammalt påslakan när du tvättar.

Min marsvinsblogg: http://tresmagrisar.wordpress.com/

emmaaslund
2014-03-16 20:48
0

Vad har du för underlag idag, TS? :) Varför funderar du på att byta till just fleece?

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

virrigaverre
2014-03-16 22:49
0

Det känns som att det blir enklare med att använda sig av fleece då jag bor i lägenhet. :) men jag tror att jag fortsätter med spån istället, känns som att det blev bändigare med filt och annat material. Får jag fråga om det finns någon skillnad på spån och vart man kan få tag på den bättre kvalitén. Köpte spån från en djuraffär tidigare och jag är inte säker på om det är bra eller inte :)

emmaaslund
2014-03-17 00:01
0

#3 Om man tycker spån är struligt för att det dammar eller av andra anledningar, har jag hört att flera byter till något som heter Easyströ. Vet inte riktigt vilka som är återförsäljare av det, Granngården borde väl kanske ha. Det är så mycket mer värt att köpa en bal med spån på Granngården (vissa hästbutiker säljer också spån) än att köpa påsvis i djuraffären.

Om du har något sågverk i närheten kan du ju också höra med dem om de har finare kutterspån till salu :) Säkert kalasbilligt.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

virrigaverre
2014-03-17 07:38
0

Jag får kolla på granngården och se vad dem har :) Hoppas att de inte ligger långt bort då jag inte har en bil :p

virrigaverre
2014-03-17 08:45
0

Sökte på easyströ på granngårdens hemsida men hittade inget. Finns det ett annat namn på det?

idipidi
2014-03-17 09:28
0

Det heter easy-strö. Jag har kvar en halv bal hemma som jag drar mig för att använda upp eftersom att det blir så blött i burarna och stinker apa, även utblandat med spån. Så det beror nog på vika lukter man tycker är obehagliga och kanske hur tjockt lager man brukar använda också? Gillar inte heller att det skräpar så mycket. MEN det dammar mindre.

virrigaverre
2014-03-17 15:16
0

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Det vore bra att använda fleece men eftersom man ska ha något annat material också så känns det som att det blev bara bändigt. Spån vore ju mest enklast men så hittar jag inte easy strö på webben och granngården ligger väldigt långt härifrån och jag vill inte använda spånet innan då de torkar ur fötterna på mina marsvin och dammar en del. Är det någon som kan hjälpa mig och har några tankar på hur jag ska gå till väga? :)

Arecinium
2014-03-17 18:05
0

Jag tycker kombon fleece och toa-lätt är enkel och bra, så det trivs jag med. Alla är ju olika, du får nog testa dig fram :)

virrigaverre
2014-03-17 22:49
0

Hur delar du av hälften så att allt håller sig på plats? :)

Arecinium
2014-03-17 23:03
0

Min bur har två våningar så det är enkelt, olika på varje våning :) men toa-lätt flyger inte runt lika lätt som spån tycker jag.

virrigaverre
2014-03-18 07:42
0

Det är sant. Blir ju enklare när det är två våningar. Även om min bur är ganska lång och är lagom för marsvinen så känns det som att det blir så små ytor om man delar upp detpå nå vis.. men när det gäller easy-strö: så är det bra att använda som underlag? Går det under ett annat namn eller består det av något särskilt material? Hittar inget på granngårdens webshop när jag söker på easy-strö.

idipidi
2014-03-18 07:46
0

Är det någon som har sagt att det finns just på Granngården, eller varför letar du bara där?

Jag vet att Svenska Foder är återförsäljare, så prova med butiker som har deras sortiment, om det inte finns på Granngården.

idipidi
2014-03-18 07:47
0

Om du bodde närmare så kunde du få resten av mitt för att testa. :p

virrigaverre
2014-03-18 08:48
0

Det var nån som sa att det fanns där. Tänkte inte på att det kunde ju finnas på andra butiker. :P #14 har du lust att ta en runda genom Sverige? ;P