Det här med kraftfoder...
Det är en djungel när man väl skaffar marsvin. Först ska man hitta lämpligt hö, ett bottenmaterial man trivs med, en uppfödare som har marsvin man tycker om osv. Sen kommer man till kraftfoder!
Det är precis som med allt annat att det finns inget facit! Det finns många tips man kan få, några exempel:
- Bara havregryn fungerar utmärkt
- Äsch, kraftfoder behövs bara till växande och dräktiga
- pellets är det värsta som finns
osv osv. Men allt det här stämmer inte! För att kunna välja rätt kraftfoder behöver man t. ex ta hänsyn till var varje marsvin behöver, hur bra hö man har, om marsvinet är i avel eller inte.
Att ge honor som går eller ska gå i avel pellets är t. ex bra. Kalciumbrist är inte att leka med. Man bör fortfarande hitta en pelletssort som är lämplig såklart, t. ex selctive, JR Farm osv. Gryn i olika former är också bra, och till mysgrisar fungerar det oftast utmärkt. Har man dessutom otroligt bra hö behöver man kanske inte ge kraftfoder alls eller väldigt lite. Men vi är många som kan behöva ge lite extra protein för att höet inte är riktigt så bra som det kan bli. Då är pellets också en bra sak.
Det finns som sagt inget facit, men jag kommer med några tips:
- Fråga uppfödaren var hen rekommenderar. Uppfödaren vet oftast var linjerna brukar behöva, då behovet av kraftfoder kan vara genetiskt till viss del.
- Testa, testa, testa! Om du vill ha havregryn testa ett tag. Funkar inte det, testa att blanda med något annat t. ex kross, pellets eller något annat marsvinsvänligt.
Lycka till! Jag har ännu inte hittat min balans, hoppas ni hinner före mig ;)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Det är sant som du skriver, att man behöver hitta sin egen (marsvinens) balans. Jag har liksom du inte riktigt gjort det ännu. Tror jag. Mina släthår går rätt bra på kornkross, pellets och havregryn men jag upplever rexarna mer svårfödda. Jag vet inte om det är rasen i sig eller linjerna (de går ju dock lite hand i hand) men jag har/har haft lite olika linjer och jag känner ingen skillnad i att någon skulle vara mycket bättre byggd av någon anledning.
Nä, jag tycker det är klurigt. Och jag har verkligen testat mig fram med olika kraftfoder, olika mängd och såklart olika i olika burar men nja. Jag vet inte, jag. Jag känner mig inte nöjd. Och det eviga problemet med flockburar där individer har olika behov! Som nu t.ex., har jag en ev. dräktig hona i samma bur som en hona som skulle behöva ta några vändor på gymmet. Krux, krux.
Vad ger du, Malin?
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Just nu ger jag havregryn blandat med selectives marsvinsfoder. Men det fungerar inte, måste byta ut havregrynen :P Fick kornkross av Ida som jag var nöjd med, men jag kommer ju aldrig hinna göra slut på en säck själv och känner ingen i närheten med många marsvin att dela med så jag vet inte hur jag ska göra haha :P Jag behöver antagligen mer protein då mitt hö inte är det allra bästa :P
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#2 Hmm.. Selective har jag provat men det var inte så poppis faktiskt. Hur menar du? Det blir väl inte gammalt? Jag köper alltid en säck (Vad ligger de på? 25 kg?) och förvarar i en tunna :o
/ Emma
Kornkross har jättedålig hållbarhet. All krossad säd ska användas upp så fort som möjligt. Fettet härsknar och det tappar snabbt i näringsvärde.
#4 Vad är "så fort som möjligt"? Finns det något att utgå ifrån? Vad är ett bättre/likvärdigt alternativ?
/ Emma
Vad jag fattat så håller krossad korn lite bättre än krossad havre. Det börjar i princip brytas ner så fort det krossas. Sen har jag hört all från tre veckor till tre månader. Från krossningsdatumet alltså.
#6 Tre veckor var ju fjuttigt! Hmm hmm, ja då tåls ju även detta att funderas på. Jag använder i.o.f.s. upp det relativt fort, det står ju inte i flera månader.
/ Emma
Hur många marsvin har du?
#8 Antalet varierar ju, 12-15 brukar de vara.
/ Emma
Det är ju inte så många! Ibland undrar jag om jag ger mina väldigt lite kraftfoder, trots att de i princip har fri tillgång. Har jämfört med andra förut och det känns som att foder går åt mycket fortare hos andra personer. Det tar definitivt mer än någon månad för mina (17-20 + ungar) att äta upp 25 kg kross. Nu har jag delat med mig en hel del till andra med färre djur, så det är svårt att räkna, men jag tippar definitivt på mer än tre månader.
#10 Mina har också fri tillgång, nästan. Jag fyller på varje kväll och då brukar det vara rätt tomt i skålarna. Jo, mer än någon månad tar det definitivt! Jag skulle väl tippa på kanske 2-3 månader och då har det ju som du säger säkert tappat en del.. När jag skrev "det står inte i flera månader" så hade jag över 3 månader som utgångspunkt. Jag skickar alltid med en generös påse kornkross till köpare men så ofta säljer jag inte marsvin. Ska fundera vidare på detta, tack för en viktig upplysning :)
/ Emma
Vilken tur att Idipidi som vet mer än mig om det här med kross kom in och svarade :) Det är just att det är så stora säckar och så dålig hållbarhet som gör det svårt för mig att köpa. Man skulle ha en egen "kross" och bara krossa för dagen haha ;)
Det står helt still i huvudet på mig vad jag ska ge mina, jag har ju "bara" sex marsvin nu, varav en dräktig och två unghonor som behöver äta upp sig. En pethona som har svårt att hålla hullet ens på superbra hö samt en hona som går upp om hon bara tittar på kraftfoder ;) Att köpa en större säck gör mig inget, så länge hållbarheten är bra :P
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Jag vet de som kör säd i kaffekvarn. Kanske inte att rekommendera till något större antal marsvin dock. ;)