dräktig?
1. skulle man kunna para ett 1,5 årig hona med en hane som är ca 7 månader
2. är det varannan 16onde dagar dem kan bli dräktiga och varannan kan dem inte eller är det 16onde dagen dem kan bli dräktig och sen vänta 16 dagar till och då kommer en till möjlighet?
3. vrf skulle man inte kunna para ett två årigt marsvin för första gången?
4. vad skulle isåfall kunna gå fel??
5. vad händer ifall honan råkar bli parad flera gånger efter hon blivit dräktig
6. är det någon speciell grönsak/mat man inte får ge honan så länge hon går med ungen.?
tacksam för svar så fort som möjligt!!!!!
1. Ja det går :) 2. Tror inte det :/ 3. för då har bäcken hunnit växa ihop som då gör så att ungarna inte kan komma ut vid födsel. 4. Då kan även mamman dö:( 5. Jag tror inte att det händer något 6. Tror inte det:) Det finns säkert någon som svarar bättre än vad jag gör :D
animal power <3
1. Ja det går :) 2. Tror inte det :/ 3. för då har bäcken hunnit växa ihop som då gör så att ungarna inte kan komma ut vid födsel. 4. Då kan även mamman dö:( 5. Jag tror inte att det händer något 6. Tror inte det:) Det finns säkert någon som svarar bättre än vad jag gör :D
animal power <3
1. Rent logiskt sett, ja du kan para en 1½ årig hona med en 7 månaders hane. MEN, det är lite sent och man går ju inte bara på ålder. Det handlar också om hur honan är i hullet. Är hon överviktig ska hon inte paras, samma om hon är för smal. Det går inte att avgöra på åldern.
2. Honan brunstar ungefär en gång varannan vecka. Det är alltså var 14-16 dag som de kan bli dräktiga.
3. Även om bäckenet inte stelnar så blir det mer oelastiskt. Det är dessutom risk för många komplikationer. Att avla på äldre marsvin är något som bara erfarna uppfödare ska syssla med tycker jag, och inte ens de gör det…
4. Ja, som sagt bäckenet är mindre elastiskt, ungarna kan fastna osv.
5. Precis som en människa så kan inte marsvinet bli dräktigt under en dräktighet. Inget händer alltså. Det enda som är viktigt är att inte ha hanen kvar i buren till det är dags för förlossning för honan kan brunsta om direkt efter förlossning och då bli dräktig.
6. Persilja och ringblomma har jag hört några säga att de inte ger i allt för stor utsträckning till dräktiga marsvin.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida