Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 603 ggr
Adina13
0

Rums ren?

Hej! Mina marsvin är inte så gammla, men jag skulle hämskt gjärna velat få dom rums rena. De är två flickor som kissar överallt. Min högsta önskan är att ha en bur med flis botten, men vet inte om dom kan kissa och bajsa på flis? Vad har ni för tips?? Är beroende;)! Tack i för hand

Mli.H
0

Börja med någon typ av strö och se var dom kissar, då kan du ställa ner toaletten där. Om dom fortsätter bajsa överallt så lägger du deras bajs i toaletten så kommer dom tillslut att bajsa där även om det tar ett tag. 

Obs, om du städar buren se till att lägga i några pluttar i toaletten och när du ska släppa in dom i buren igen visa dom toan det första du gör :)

Misarn
1

Det jag märkte när vi hade Samson och Zooie var att dom helst kissade och bajsade i sina hus eller på höet, så jag köpte en kattlåda där jag hade sågspån och alltid la maten i, vilket gjorde att jag fick rengöra kattlådan ofta men att resten av buren höll sig fräsch längre, fast nu med våra nya gubbar så har vi inte riktigt fått in någon sån rutin :-P

Fridaaaa
0

Marsvin är svåra att få rumsrena pga deras ämnesomsättning.
Ett av mina par håller sig dock främst till ena sidan buren = lättstädat, de andra två paren gör det överallt.

Flis, menar du fleece? För det kissar & bajsar mina gärna på.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Adina13
0

#3 Ja:D Jag har i mitt ena hus en "bädd" som täcker allt, och på den kissar dom inte. Jag ska kolla lite närmare när jag städar. Hur stor är en katt toalett?

Fridaaaa
0

#4 Kattlåda finns i flera olika storlekar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Felinetass]
0

Marsvinen kissar och bajsar oftast där de äter, sätt matskålen på den delen av buren där du inte ''vill ha det'' så kanske det hjälper till lättare vid tex städning.

Marsvin går i stort sätt inte att få rumsrena och jag har heller aldrig försökt, dock funkar det ''tricket'' med att flytta matskålen.