Problem marsvin!?
Mitt marsvin (Putte) är agresiv mot både djur och människor… Han anfaller olika marsvin helt slumpmässigt och jagar runt dem och om man försöker hantera honom så sprattlar han och bits!? Marsvin brukar inte bitas. nu har jag satt honom inen egen bur eftersom att det flyger tussar om dem han attackerar…:/ Vad ska jag göra, snälla hjälp:(!
Gud vad bra jag stavar…
Han är inte kastrerad va?
Set till att kastrera och låt honom sedan få lära känna en snäll hona en liten bit itaget genom att tex få vara i burar intill varandra och på så vis kunna sniffa varandra etc. för att sedan steg för steg introducera dem för varran.
Endel marsvin kan ta tid att få tama och lugna. Man behöver dona med dem i korta stunder ofta för att vänja dem vid en människa ibland.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
kan han vara sjuk? ha ont?
Jahar tyvärr ingen hona och jag har inte tid eller plats för flera djur än jag redan har. jag tänkte också på om han skulle ha ont men jag vet inte riktigt… Det känns inte som det
Gud vad bra jag stavar…
Som du säger brukar inte marsvin vara aggressiva och bitas. Även jag tänker att han kanske inte mår bra och har ont?
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
#3 Kolla upp så att han inte har ont.
Dock måste marsvin bo minst två, utom undantagsfall (men de är få), jag hade först kollat hos veterinär så att han inte har ont.
När ni testat andra marsvin,har han slagits med dem och så? För att de jagar varandra i början och ja även lite ibland annars med, är bara naturligt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag vet mrn han har bott med dem ett bra tag. Dessutom så bor de i grupp och inte i par och han hoppar även på den han har bott med och trivts med hela sitt liv, jag bör nog kolla upp om han har ont någon stans.
Gud vad bra jag stavar…
#6 Hur menar du "Bor de i grupp och inte i par"? Om du har haft 3 hanar ihop eller fler så kan det vara en förklaring till att det inte fungerat, då hanar brukar vara svåra att ha flera än 2.
ja det vet jag om men eftersom att jag var med ett marsvin och de 2 andra var utlaggda i en anons på internet och bodde hos en person som var 100% okunnig om marsvin och de fick bo på golvet i en för liten bur utan hus inne på en toalett så tyckte jag att det var värt ett försök, för alla marsvinens skull. Det har dessutom gått bra i ett bra tag och marsvinet jag hade går bra ihop med andra marsvin, även putte… Det är bara när han går till atack som det inte fungerar.
Gud vad bra jag stavar…
#8 Men har ni testat med bara ett marsvin till honom efter att det inte fungerade med två kompisar till honom?
Nja, Det var ett tag sedan… det varninnan han blev så bråkig men jag kan testa
Gud vad bra jag stavar…
#10 En bebis brukar fungera bra, har inte haft en enda hane som inte fungerat med en liten. Har 3 hanpar nu och haft andra kombinationer av hanpar innan. Brukar fungera bra 🙂
ja,det är lite det som är problemet, han är ju ung… Och så har jag lite fel omständigheter för att skaffa flera marsvin.
Gud vad bra jag stavar…
#12 Fast skaffar man marsvin måste man ha det i tankarna. Göra det som är bäst för marsvinet 🙂 Och två marsvin i samma bur blir inte mer jobb än ett marsvin.
Fast jag kanske inte har tid, råd eller plats för flera dessutom så känns det onödigt om det inte skulle fungera med tanke på omständigheterna…:(
Gud vad bra jag stavar…
Och jag försöker göra det som är bäst för putte men jag måste tänka på vad som händer med marsvinet som tillkommer också
Gud vad bra jag stavar…
#14 Fast det är inga skäl till att ha marsvinet själv.
Nej självklart inte, Han var bara själv under natten eftersom att jag fick panik, han bor med de andra eftersom att han trivs med dem men ibland får han bara något ryck och blir aldeles galen under några sikunder.
Gud vad bra jag stavar…
Jag kan förstå att man inte har plats för två burar, testa med många olika marsvin osv. Men håller med Frida om att det kan vara svårt att få tre hanar att gå ihop och inget marsvin bör vara ensamt. Om du inte har möjlighet att ha alla tre på ett sådant sätt att de mår bra finns ju möjlighet att omplacera. Antingen putte till ett hem där han får sällskap av en bebis, eller det fungerande hanparet så du kan skaffa en bebis till Putte.
Hoppas du hittar en lösning som passar dig!
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Och när man har honom uppe så värkar hav inte mena något illa fär han sitter och småbits även när han tycker attdet är hur mysigt som helst, eftersom att han till största del trivs så utgår jag ifrån att han har ont.
Gud vad bra jag stavar…
#18 tack och ja jag vill hälst inte bli av med något marsvin samtidigt som jag vet att jag måste göra det som är bäst för marsvinen.
Gud vad bra jag stavar…