Marsvin
Hur har ni era marsvin? I en vanlig bur? eller något annat? tar ni ut dem ibland? stökar dem och luktar det mycket? jag har haft marsvin under en kort period i mitt liv och jag saknar det vilka stora personligheter dem har i så små kroppar!
- Gallerburar bor mina i: 140x60 och 150x60.
- Ja jag hanterar mina dagligen. Viktigt tycker jag.
- Upplever inte att mina direkt luktar, inte med easyströ som jag har eller kutterspån när jag hade det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har mina i galler bur 150 ggr 60 och dom trivs bra… Tar ut dem så åfta som möjligt. om de låter beror på personligheten, en av mina låter ganska mycket men get stör inte mig så mycket. Ja de luktar, jag byter 2 ggr i veckan i buren. de stökar även ner väldigt mycket så jag sopar varje dag… Men för övrigt så är de ju riktigt mysiga djur med underbara personligheter.
Gud vad bra jag stavar…
Har inte marsvin längre, men har haft.
Jag hade dem (två st) i en stor gallerbur. Minns inte hur stor, men det var den största gallerbur jag sett.
Jag tog ut dem och gosade med dem varje dag och lät dem springa omkring i köket 3-4 dagar i veckan.
Marsvin är inte precis några renliga djur så ja, de stökar ganska mycket. Har man spån som underlag så sprätter de ofta ut det utanför buren. När de hade varit i köket några timmar så var det överfullt med bajs och kiss. Lukta hann det dock aldrig göra pga att vi städade ofta.
Det var definitivt värt att få lite nerstökat för de var så underbara djur i övrigt. 🙂

Våra killar bor i en 120x 50, våra har vi inte haft så länge så dom är fortfarande lite osäkra och vill helst sitta i buren, men brukar ha dom i knäet och mysa istället, men våra andra marsvin brukade vara ute på golvet hela dagarna. Jag upplever atr hanar luktar mer än vad honor gör och skvätter inte omkring lika mycket heller men det tror jag beror mera på hurlivliga dom är, men att honor kissar mycket mera så bl.a pga det föredrar jag hanar :-)
Mina marsvin bor i burar som jag byggt själv, s.k. bokhylleburar. Jag pysslar med marsvinen varje dag men däremot får inte alla famn- och golvtid dagligen.
De är väl rätt stökiga skulle jag säga ;) Spånet skvätter, de hårar och de uträtter sina behov när helst de vill. Jag upplever att hanar luktar en aning mer än honor.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Finns det raser inom marsvin såsom det finns med kaniner och hundar?
#6 Ja det finns raser inom marsvin, men är inte som med hundar att det skiljer mycket på utseende och temperament/mentalitet osv. Utseende skiljer såklart men inte på samma sätt. Går du in på svenska marsvinsföreningens hemsida så ser du raserna 🙂
Kan du länka?
Mina marsvin bor i en vält bokhylla med fasthäftad vaxduk. Då kan man enkelt bestämma storleken. Den är ungefär 2x1 meter tror jag. Jag gosar ofta med dem och släpper ut dem att gå omkring hemma på golvet, dessvärre hittar de alltid till buren och går då dit. Det luktar bara om det tagit för lång tid sedan man städade senast.