Blir så förbannad!
Hur sjutton kan man lägga ut en annons om att sälja sina marsvin pga tidsbrist när marsvinen är 14 veckor gamla? Då kan man alltså haft dem högst 9 veckor. Varför köper man då dem från början??

Livet kan ibland ta hastiga och (o)lustiga vändningar som kan göra att man inte har någon tid. Alls.
Eftersom många människor tyvärr tänker väldigt kortsiktigt, är helt otroligt impulsiva och inte har ett dugg ansvarstagande eller plikttroget ben i sina kroppar. Jag vet inte om jag bara inbillar mig, men jag upplever att denna skara har ökat kollosalt i takt med att 80-talisterna växt upp.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Sedan så kan det ju vara av personliga skäl och så skriver man tidsbrist eller något… Men jag håller med det är ju inte så roligt för marsvinen att byta ägare hela tiden heller.
Gud vad bra jag stavar…
Jag tycker man bör vara försiktig med att diskutera öppet kring varför man gör på ett eller ett annat sätt. Som det redan är sagt, livet kan ändras väldigt snabbt. Det finns många saker som i mitt liv skulle kunna ändras och jag skulle få mindre tid med marsvinen. Men då marsvinen är min hobby är den en prioritering. Men andra personer kanske har andra sorters prioriteringar och därför tvingas de omplacera marsvinen.
Jag tycker inte det är bra att öppet döma någon på internet utan att veta allt. För vi vet inget om varför den här personen måste omplacera sina marsvin.
Och om vi nu ska se det positiva, det är väl bra att personen tidigt inser att tiden inte täcker till och omplacerar marsvinen istället för att de ska sitta ensamma i en bur i flera år?
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Håller med #4 för tänk vad jobbigt om man inte har något annat val och sedan blir man kritiserad också…
Gud vad bra jag stavar…
#2 Åh hej å hå, tack för den kängan. :(
Vi lever i ett samhälle där man faktiskt måste tänka ganska kortsiktigt. Det är t. ex inte alla som får ett fast jobb. Man kan alltså får en månad till en annan gå från ett 7-16 jobb till att jobba skift och inte ha tiden som behövs för marsvin.
Att skylla på 80-talister är fel. Vi kan skylla på samhället istället.
(det är av denna anledning jag som älskar hundar inte kommer skaffa en fören jag går i pension typ. Men det är väl också kortsiktigt tänkt, för vad händer om jag dör?)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Tycker man inte ska döma personer så på internet🥵
Förresten så är det man gör inte med avsikt att vara elak emot djuren, säljer man dem så är det åftast för deras eget bästa… Vadå så det är bättre att man har insett att det inte fungerar och låter dem bo kvar och vantrivas?? Jag tycker att man ska tänka sig för lite…För man har ingen aning om vad som händer i allas liv… Dessutom undrar jag lite vart du ville komma med denhär tråden… Ville du att folk skulle samlas och klanka ner på folk som blir tvugna att sälja sina djur??
Gud vad bra jag stavar…
Jag kan hålla med om att det känns konstigt när det handlar om drygt 2 månader, men jag vet också att ibland händer det saker man inte räknar med. Har själv omplacerat flera djur, och det har aldrig varit lätta beslut. Ibland pga att jag helt enkelt inte tänkt mig för ordentligt eller inte räknat allt. Men även om det var för att jag tog på mig för mycket eller som när det blev pga allergi så var det aldrig ett lätt eller roligt beslut och jag saknar alla djuren som bott här. Men visst, alla bör tänka efter noga så att tidsbrist inte bör vara en större risk. T.ex räkna med att du kommer ha ett heltidsjobb eller om du pluggar heltid. Vad finns det sedan tid för? Sen tror jag att många väljer att skriva pga tidsbrist eller allergi för handlar det om att man inte längre har intresset så blir folk ännu argare. Såg en som var ärlig om att hen inte hade intresse längre och hen blev rätt påhoppad.
Det KAN vara så också att marsvin ofta är ett av dom första djur en familj/ett barn kommer i kontakt med.
Det KAN vara så att man inte inser vad man ger sig in i.
TROTS att jag uppfostrat mina barn i snart 20 år kommer dom att göra misstag som jag förklarat för dom 1000 ggr att dom INTE ska göra…Allt går inte att läsa sig till…man måste göra sina egna misstag…