Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1181 ggr
jossan...
0

fleece och toa?

Hur är det med fleece, Jag har kollat runt lite och fått fram att det luktar mer. Räcker det med att byta 2ggr i veckan? Rekomenderar ni det? Vad är det för pris på det. Om jag skulle skaffa fleece så skulle jag vilja försöka toavänja grisarna först, går det? folk brukar säga att det är näst intill omöjligt, men har ni lyckats om ni har testat? Orskaerna till att jag funderar på att byta till fleece är att jag tycker att det ser trevligare ut, smidigare att städa och man skipper spån över hela rummet.

Gud vad bra jag stavar…

fossingen
0

Ska byta till fleece idag, så undrar också svar. Måste byta till fleece ett tag nu pga gammelgubbens tassar.

jossan...
0

ok, jag trodde att spån var bra för tassarna

Gud vad bra jag stavar…

Sweetie.se
1

Jag har fleece, och jag är jättenöjd. Mina 5 filtar kostade totalt 50 kr och handdukar har jag hemma. Det är en billig engångskostnad :) 

Men det luktar ju mer. Jag gör rent 4 gånger i veckan p.g.a. lukten och den mängd bajs som snabbt kommer tillbaka efter det att man plockat bort det. Att göra rent 2 gånger i veckan räcker inte skulle jag säga.

Det finns inget så underbart som att ha ett litet djur i knät

jossan...
0

Ok, vart köpte du dina? Jag hade för mig att filtar var mycket dyrare, Tvättar du dina i tvättmaskinen, om du gör det blir det inte äckligt i den? Har du testat att toaträna dem? Vill gärna ha svar om toa grejen;)

Gud vad bra jag stavar…

Madde_Warrior
0

fleecefiltar finns billigt på ikea 9 kr

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

jossan...
0

Ok är det ekta fleece då?

Gud vad bra jag stavar…

jossan...
0

äkta*

Gud vad bra jag stavar…

Madde_Warrior
0

Ingen aning dem är lite tunnare än vanligt fleece, jag tycker dem är bra till marsvinen iallafall

jossan...
0

Ok:)

Gud vad bra jag stavar…

Fridaaaa
0

Fleece har jag testat, var tvungen att byta varje dag, så gav upp det snabbt, tyckte att det luktade fort.

Toaträna grisar är mycket svårt pga deras ämnesomsättning. Men ett alternativ är kanske att ha maten/höet så att de måste sitta i en toa och äta? (typ kattlåda), och då är det nog stor sannorlikhet att de bajsar och kissar mest där. Men som sagt, svårt med marsvin att få rumsrena. Jag har inte testat men skulle aldrig ha det tålamodet att försöka hehe

Håller med om att spån brukar hamna överallt, så jag bytte till easyströ, jag tycker det är bättre inomhus.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jossan...
0

Ok tack, bra att folk har okiha åsikter så man får se det från lite olika vinklar, börjar det lukta så snabbt?

Gud vad bra jag stavar…

[Malinhi]
0

Jag har fleece och trivs väldigt bra med det. Dock sopar jag undan alla deras pluppar dagligen och byter fleece var tredje dag ungefär. Det luktar fortare än vad spån och toalett gör, men det är väldigt mycket lättare att byta på när det väl är dags. 

Du kan leta efter fleece billigt på secondhand-affärer också, dessutom tror jag att Ö&B också har rätt billiga fleece.. runt 39 kr om jag inte är ute och cyklar.

Att träna marsvin till att bli rumsrena har jag inte så stor erfarenhet utav (försökte två veckor men tappade tålamodet). Det går att träna marsvin till att bli rumsrena, har man tålamodet till det så ska det nog inte vara några problem. Vet att det finns bra beskrivningar på Youtube om hur man ska gå till väga, ett litet tips! :D

Fridaaaa
1

#11 Jag tycker att det gör det, trots att de har stor bur på bara två marsvin per bur. Samt blir mer tvätt och så med. Men bytte som sagt till Easyströ, betydligt bättre tycker jag, för min del 🙂

fossingen
0

Nu har jag bytt till fleece. Jag köpte 9 st plädar för 13 kr styck på Jysk. Billigt värre.

jossan...
0

#14 Ok, Var de tjocka eller tunna och hur känns det hittils

Gud vad bra jag stavar…

fossingen
0

#14 Samma tjocklek som dyrare plädar. Ända skillnaden är att de inte är sytt i kanterna något som dyrare är. Luktar inget än så länge, sopade några pluttar idag och satte i hörntoan. Har 3 mattbitar och 3 lager fleece.

jossan...
0

ok:))

Gud vad bra jag stavar…

chokladtassen
0

Om du förstår engelska kan du söka på youtube: fleece vs. Bedding :)

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Evoot
0

följdfråga: hur många lager handdukar behöver man ha under fleecen för att det ska bli tillräckligt mjukt för de små tassarna? :)

fossingen
2

#19 Ingen aning. Men jag har 3 mattbitar (på längden i buren dörrmattor, så i princip 1 lager matta) och 3 lager fleece. Supermjukt och grisarna är mycket mer nöjda än normalt.

jossan...
0

#18 tack för tipset;) #19 Vad kul att höra, går dina till största del på toa? Så du är nöjd än så länge??

Gud vad bra jag stavar…

Madde_Warrior
0

http://www.youtube.com/watch?v=99oFmXY3B8M
Dem här verkar ju hur smarta som helst, men de va lite dyrt att beställa på deras hemsida
http://www.guineapigmarket.com/fleece-flippers-half

Kan kan vara något för fleecedreams m.m  🙂

jossan...
0

22 tack för att du tog dig tiden att länka, jag är faktiskt väldigt tacksam över alla svar:) och fortsätt gärna ju mer destu bättre;)

Gud vad bra jag stavar…

Evoot
0

http://www.youtube.com/watch?v=JMlHHen9DE4

Jag tycker att hon visar upp bra exempel (förstår dock inte varför hon har engångs-skydd i botten). Hon har lagt ut "pee-pads" där marsvinen oftast kissar och byter dessa dagligen och sopar upp bajset. Sen gör hon rent och byter ut resten endast en gång i veckan - och att det då inte luktar någonting..

Hur har det funkat nu för er som använt fleece ett tag?

jossan...
0

#24 Bra video! Men tvättar ni erat fleece i tvättmaskinen eller? Bra grej men blöt handduk brukar väl lukta riktigt illa? Jag är rätt så säker på att jag ska prova fleece nästa månad:)

Gud vad bra jag stavar…

jossan...
0

Viker, syr om eller klipper man till fleece i fel storlek?

Gud vad bra jag stavar…

Evoot
0

fleece behåller sin form, det går att klippa hur man vill utan att sy.

fossingen
0

#25 Japp, klart man tvättar alltihopa, annars stinker det och blir massa bakterier. Dock tror jag hon har skydd underst för att slänga bajs, kiss m.m enklare. Jag har däremot matta längst ner, sen fleece och fleece igen och några tidningar under och sen fleece igen. Varför? För att de kissar, sen kan jag kasta tidningar, sätta in nya tidningar för att sedan slopa allt i tvätten och slänga bajset. Har många ombyten så byter så fort det behövs.

jossan...
0

#28 Jag menade lixom inte att man inte tvättade alla, jag menade att tio dagar värkade som en ganska lång tid.

Gud vad bra jag stavar…

fossingen
0

#29 Jaha, ja. 10 dagar är jääädrigt länge, för länge. Städar f*n oftare än så t.o.m när det är grovt med spån/hampa/lättströ. Lär ju bli stinkigt/blött, som sjutton.

jossan...
0

#30 ja jag tyckte också det!

Gud vad bra jag stavar…

jossan...
0

är pollyester och fleece samma sak??

Gud vad bra jag stavar…

Fridaaaa
0

#32 Nej det är inte samma.

jossan...
0

#33 Jag vet… var lite ute efter bekräftelse… På jysk står det fleece pläd på alla ställen där det ligger en helvitfilt… men när man läser på den så står det 100% polyester…

Gud vad bra jag stavar…

fossingen
0

Fleece är gjort av polyester fibrer, ja.

jossan...
0

Ja men den var aldeles fjunig och skulle vara lätt för marsvinen att tugga sönder/ den såg ut att kunna dra i sig vatten hur bra som helst.

Gud vad bra jag stavar…