Min förbannelse
hej alla marsvinstokiga folk đ nu ska jag kort berĂ€tta om min "förbannelse" mina marsvin har ringormđądet Ă€r hemskt. det började med att mitt ena marsvin pepsi började klia sig nĂ„got förfĂ€rligt. vi trodde dĂ„ att han blivit alergisk mot spĂ„n eftersom det andra marsvinet (cola) inte kliade sig.sĂ„ vi bytte, det blev lite bĂ€ttre (tyckte jag) men sen började han igen och kliade och kliade. det va sÄÄÄ hemskt att höra hans skrik. han började tappa pĂ€ls och fick stora sĂ„r sĂ„ vi fick sĂ€tta pĂ„ han en tröja för att han inte skulle klia sönder sig sjĂ€lv, men dĂ„ deppade han ihop och slutade Ă€ta och höll pĂ„ att svĂ€lta sig sjĂ€lv. han bara satt pĂ„ samma stĂ€lle iburen och typ försökte svĂ€lta sig till döds.
jag fick runda mÀrken i ansiktet. det va dÄ vi förstod att det var ringorm⊠vi köpte ringormsmedel (kommer inte ihÄg vad det heter men det blir rosa nÀr man blandar det med vatten) vi fick slÀnga alla myssaker som jag gjort,köpt och helt enkelt samlat pÄ mig. och massa trÀsaker. buren fick saneras och allt som marsvinen nÄgonsin haft. allt som va runt buren tvÀttades och marsvinen med. detta upprepades varje vecka.
efter ett tag slutade han klia sig,pĂ€lsen kom tillbaka. vi fortsĂ€tte att sanera och bada nĂ„gra veckor efter och vi trodde det va över. vi la ner vĂ€ldigt mycket arbete och tid och pengar pĂ„ det. det var sÄÄ skönt att komma upp ur "helvetet" och kunna lĂ€gga tid pĂ„ annat Ă€n att sanera marsvinsburen och smörja in marsvinđ och man mĂ€rkte att dom blev mycket gladare men det varade inte lĂ€nge han fick det igen och nu har bĂ„da det. men nu Ă€r det omöjligt att bli av med och dom har börjat brĂ„ka sĂ„ jag fick sĂ€tta dom i varsin bur.
Detta tar över mitt liv jag har slutat hoppas pÄ en bÀttre framtid med grisarna allt kÀnns som ett mörker. jag kan inte sy till dom för det blir totalt nedhÄrat och förstört. pÄ nÀtterna skriker dom sÄ jag trod att dom hÄller pÄ att dö. detta gör att jag inte sover sÄ bra och blir jÀtte trött nÀsta dag.
jag vill bara ha det som det va förut jag vill sitta i soffan med ett marsvin i knÀt och gosa och kolla pÄ tv.
rĂ„ttor Ă€r inte Ă€ckliga bara Ă€ckligt underbarađ

Virkon Àr det som jag gissar att du har anvÀnt? Det Àr bra till sanering av ringormssporer, men det Àr ingen behandling. För att behandla marsvinen krÀvs receptbelagd medicin som man fÄr utskriven av veterinÀr. Det du behöver göra Àr alltsÄ att omedelbart kontakta en veterinÀr och boka tid, fÄ medicin och pÄbörja en riktig behandling. Sanering, med Virkon, kommer du att behöva fortsÀtta med under rÀtt lÄng tid och det Àr viktigt att sanera vÀldigt noga sÄ att sporerna verkligen försvinner. TyvÀrr Àr det svÄrt och vÀldigt krÀvande, bÄde tidsmÀssigt och ekonomiskt, att sanera Ringorm och det Àr inte helt ovanligt att det Äterkommer. Det finns en artikel om Ringorm hÀr pÄ sajten - lÀs den. Finns Àven rÀtt mÄnga medlemmar som har genomgÄtt behandlingar mot Ringorm. Lycka till med dina grisar och framtida medicinering och sanering!
//Sandra, sajtvÀrd pÄMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PĂ
FACEBOOK!!
Nu Ă€r det nĂ„got som inte stĂ€mmer.đRingorm kliar inte pĂ„ marsvin sĂ„ de skriker faktum Ă€r att det kanppt kliar alls. DĂ€remot om marsvin fĂ„r marsvinsskabb/sellnick kliar de sig och skriker. Eftersom du fĂ„tt Ringorm sĂ„ skulle jag tro att marsvinen fĂ„tt bĂ„de sellnick och Ringorm.
Att tvĂ€tta mnarsvinens saker i virkon som nu gjort Ă€r precis rĂ€tt men om de bara fĂ„tt salva mot utslagen Ă€r det stor risk att det inte gĂ„r över. För ringormen behövs ett veterinĂ€rbesök och rĂ€tt medicin. Det största problemet nu vetkar vara klĂ„dan och det kan liksom inte vara sĂ„ mycket annat Ă€n sellnik det KRĂVER ett veterinĂ€rbesök och medicin. Sellnick Ă€r dödligt för marsvinen utan rĂ€tt behandling. Kliar de sig sĂ„ mycket som du beskriver Ă€r det brĂ„ttom. TyvĂ€rr Ă€r det jĂ€ttevanligt att man fĂ„r sellnick pĂ„ köpet om man köper marsvin pĂ„ djuraffĂ€r.
Änej #2 jag köpte cola pÄ en djuraffÀr (vet att det var dummt) och pepsi pÄ blocket sÄ vet inte var han kommer ifrÄn
tror du att dom har sellnik!?
rĂ„ttor Ă€r inte Ă€ckliga bara Ă€ckligt underbarađ
Ja tyvÀrr sÄ tror jag det. Med ett veterinÀrbesök sÄ fÄr ni rÀtt medicin och det Àr inte svÄrt att bli av med men se till att komma dit snabbt.

Jag tycker ocksĂ„ det lĂ„ter som bĂ„de skabb och ringorm⊠Hade skabb pĂ„ nĂ„gra marsvin nĂ€r jag var barn, de blev jĂ€ttedĂ„ligaâŠ. Det vĂ€rst drabbade marsvinet avlivades, sĂ„ dĂ„lig blev han. De andra blev bra efter behandling. NĂ€r senare marsvin haft Ringorm har de mĂ„tt precis som vanligt, inget kliande eller annat.
Har du fÄtt tid till veterinÀr?