"Dörr" till komplementbackar
Ja jag vet inte hur jag ska skriva rubriken :P Jag har i nuläget ett burskåp som passar för mindre flockar, men vill komplettera med ett för kärlekspar och ensamma hanar. Därför tänkte jag skaffa en ikea-garderob och komplementbackarna till. Då är ju frågan hur kan gör så de inte kan hoppa ut. Sett att vissa har kompostgaller som dörr, men var hittar man kompostgaller som är 100 cm åt något håll? Jag vill gärna "bygga" så lite som möjligt, jag är ganska ohändig och min make har tröttnat på att bygga på komando :P
Sett att andra har trådbackar som "tak", men blir det inte lite väl dålig höjd? I värsta fall får jag väl bygga en nätdörr, men tänkte om någon annan hade något bra råd :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

#1 Ser väldigt fin och praktiskt ut. Det enda jag funderar på är om det kommer in tillräckligt med luft?
Hälsningar Malin <3
Min hemsida

#2 Jag har inte haft några problem o ha de så, har haft de så i lite mer än ett år nu. Fick idén av en annan som hade lika dant. Men billiga var de dock inte ;) De älskar o stå i mitten som Xsemi på bilden när de ska få mat o titta ut på de vackra damerna i burarna bredvid ;)
#3 vad är det för dörrar? :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90213399/#/30213401
Dessa är de, 40 x 194 =)
Om man inte har heltäckande dörrar så kan de ju hoppa ut ändå, om de vill?
Jag skulle heller inte vilja ha annat än nätdörrar då jag vill ha så luftigt som möjligt. Fuktigare miljö gör att svamp och bakterier trivs bättre.
#6 nej det är nog sant, vill helst också ha nätdörr. I värsta fall får man väl bygga med nät och lite lister :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#8 det är något liknande jag i så fall tänkt göra (om jag inte råkar ramla över kompostgaller i rätt storlek :P ). På en skala 1-10, hur svårt tycker du det var att bygga dörrarna? :) Ser ut som fyrkantsnät och reglar, stämmer det?
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Jag har kompistgaller framför mina skåp, På båda har jag skruvat fast krokar längst upp och sen bara hängt upp gallren i krokarna, På mitt höga skåp har jag ett galler som täcker de två översta burarna jag hoppas att det hindrar klantiga urramlingar de två nedre våningarna är dörrlösa, På det lilla skåpet har jag satt ihop två kompostgaller som täcker hela framsidan, Bredden på ett galler passar framför en Paxgarderob, Jag tycker att det funkar men det är inte alls helt rymningssäkert eller rovdjurstätt,
#10 Tänkte inte ens på att man kan ta två kompostgaller! Jag har fastnat i tanken då jag bara hittat kompostgaller som är mindre än 100 cm. Sen är det ju garderoben som är 100 cm, innermåttet som behöver "skyddas" borde ju vara mindre. Får åka till Ikea och mäta tror jag :D
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#9 Är skit kass på allt vad bygge heter, men det var väldigt enkelt. Så blir en 1:a ;-) Använde en häftpistol för att få fast nätet på ramarna. Kompostgaller hade varit lättast att slänga upp. Men eftersom vi har bebishanar med vuxna hanar i skåpen, var vi en aning rädda att bebishanarna skulle lyckas ramla ner. Därav blev det nät.
www.freewebs.com/badetna
HUr många cm är det mellan våningarna, dvs från övre kanten till botten på nästa våning?
Va är det där för vitaktig plastbotten som flera av er använder?
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Komplement från ikea
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Men finns det inte dörrar till dom skåpen? Då är det bara att såga ut som en ram som man fäster hönsnät på?