Färgfundering
Hur mycket jag försöker lära mig om genetik och färgavel så fastnar ingenting… hjälp mig tack.
Om honan är Svart och hanen Vit kan det bli dem färgerna oavsett stam eller måste de bära på de färgerna för att ungarna ska kunna få vit och/eller svart?
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Ja, helt lätt är det inte med färger och dess genetik. Jag är själv långt ifrån expert- det finns flera stycken här på forumet som är riktigt duktiga på det…
Men riktigt så lätt som att ungarna får entingen mammans eller pappans eller en kombination av deras färger är det inte. Det har stor betydelse vad som finns bakåt i både mammans och pappans stam och det är först om man kan deras stam (med färger) som man kan göra en uträkning över ev färgutfall. Sedan är ju vissa färger (färggrupper?) dominanta. Ett marsvin kan dessutom bara vara trefärgat (det finns undantag som bekräftar regeln ;) och kan bara ha ex en svartgrupps/rödgruppsfärg åt gången. Med det sagt så kan ett marsvin inte vara ex Golden/ Cream/ Black/ White. Golden och Cream är rödgruppsfärger och marsvinet kan således bara ha en av dessa färger. Troligtvis är det så att Golden färgen inte är riktigt genomfärgad på alla ställen vilket ger synvillan av en 4.e färg…
Sedan finns det vissa marsvin som ser ut att ha en viss färg, men om man kollar stammen så kan de inte ha den färgen (förutsatt att stammen är rätt färgbestämd) så enbart utseendet är inte en säker färgbestämning.
När jag försökte lära mig om färger och dess genetik läste jag jättemkt på "Lyans" hemsida och satt och lekte med färgkalkylatorn för att lära mig vad som hände vid små små förändringar i genkoden…
Hoppas att ngt kunde hjälpa :)
Gällande ditt fall så är det ju intressant att veta om det vita marsvinet är vitt (som vitfläcksanlag) eller om det är en blekt rödgruppsfärg…
En renavlad self black och en renavlad self pe white blir i de flesta fall golden agouti. ;)
Marsvinsfärgerna är uppdelade i två grupper, svartfärg och rödfärg (och hit räknas även pe/de white). När man korsar ett marsvin med "svartfärg" och ett med "rödfärg" blir det som #3 skriver oftast agouti av det hela. :)
Just svart och vit är svårt att svara på vad du kan få eftersom båda de färgerna kan bära på många anlag. Om du har stammen på djuren är det lättare.
Är du ute efter att få en speciellt färg på ungarna? Eller är frågan bara teoretisk? 🙂
Har du hittat till genetikgruppen på Facebook? Marsvinsgenetikens ABC?
Att färgen har men stammen att göra har jag förstått. Men frågan min var rätt och slätt. Kan ett vitt och ett svart marsvin oavsett stam ge vita, svarta eller vitsvarta ungar? Är de anlagen dominanta? Eller har det alltid med vad de har i bagaget att göra? Jag pratar långhår nu så ingen färgavel finns.
Jag förstår inte frågan faktiskt. Menar du att i en kull har det fötts enfärgad black, enfärgad pe white (eller de white?) och black/white? Och din fråga är om föräldrarna kan vara en pe white (de white?) och en black?
Förlåt om jag snor tråden lite nu, men hur kommer det sig att om man korsar en svartfärg med en rödfärg så får man agouti?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det har inte fötts någon kull men undrar om det kan bli dessa färger från dessa föräldrar. Eller är just vitt och svart inte dominanta? Vet inte hur jag ska förklara på ett bättre sätt…. Om en av dem är DEW kan den ge vita ungar då oavsett stam på båda föräldrar eller är stammen helt avgörande vad för färger det blir? Hr vet man om en DEW är vitfläcksanlag eller rödgruppsfärg? Är ena föräldern till en DEW också DEW kan de fortfarande vara blekt röd? Ser ju hur rörigt allt är skrivet, hoppas nån förstår
Stammen är helt avgörande och det kan bli helt andra färger än just svart och vitt.
Att en dew kommer av vitfläcksanlag är väldigt ovanligt. Lite vanligare är att en de white egentligen är en roan utan teckning. Då får man titta på stammen för att kunna avgöra.
I princip så kan man inte säga att vissa färger är dominanta. Istället handlar det om att vissa gener är dominanta över andra gener. Varje färg beror på en kombination av olika gener som ger olika egenskaper. T.ex. beror färgen de white på en kombination av generna e, cr och P. De övriga färggenerna spelar ingen roll för att få fram en de white. (något förenklat). Man kan i princip säga att stora bokstäver är dominanta över små bokstäver - inom samma locus. E är alltså dominant över e. Däremot kan man INTE säga att ett locus är dominant över ett annat locus, alltså att t.ex. A skulle vara dominant över e. A är dominant över a. E är dominant över e.
För att få en enfärgad black krävs anlagen a, B, E och P. Det krävs alltså att man "samlar ihop" rätt bokstäver för att få en viss färg.
#7 Det är inte riktigt sant att det är så, men det KAN bli så. Det beror på att för att få agouti krävs A. Rödgruppsfärgerna döljer A-locus, så man kan inte se på ett rött marsvin om det är A eller a (eller at eller ar). Det visar sig först om man parar med ett annat marsvin i svartgruppsfärg. De flesta av våra röda selffärger har visat sig dölja agouti (A).
Ojoj, riktigt invecklat blev det. Får väl vänta och se vad det blir helt enkelt :)