Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2795 ggr
millib
2014-04-12 14:43
4

Stalosan

Tänkte bara tipsa om Stalosan som finns på granngården. Mycket effektiv mot fluglarver. Snart så kommer dem och då är det bra att vara ute i god tid innan problemet med flugor är ett faktum. Det är helt giftfritt för djur. Dock så blir det fult missfärgat av det rosaaktiga pulvret och kan vara svårt att få bort på trä och silikonfogar. http://www.granngarden.se/product/stalosan-f-8-kg-

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

fossingen
2014-04-12 19:07
0

Det är bra det :P

Sandra-B
2014-04-12 20:50
2

Fast helt ofarligt är det inte. Kanske inte dödligt, men andnöd, hudirritiationer och annat vid inandning/hudkontakt känns inte så lämpligt tycker jag. http://www.granngarden.se/medias/sys_master/celum_assets/8907414700062_120305_Stalosan_1196384_119696323_10489_pdf.pdf?4

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

millib
2014-04-12 21:16
0

Det hade jag inte läst :0
Har använt det i flera år och inte märkt något på mina djur, nu ligger ju detta i tunt lager under spån.

Fridaaaa
2014-04-13 07:41
0

Vet med dem som använt det utan att ha märkt något. Jag använde det förra sommaren för flugorna, vi har en tendens att få en hel del nämligen annars.

Jag har alltid ett tjockt lager strö/spån, vet inte om det har betydelse? Så att de inte får kontakt med det menar jag?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Evoot
2014-04-13 10:07
1

när bör man ha detta? finns det risk för detta i inomhusburar när man byter ut allt en gång i veckan? eller är det i stora säcken med spån? eller är det när man bor på landet och har större flockar å stora burar? *känner mig lite dum* :P

Fridaaaa
2014-04-13 10:10
2

#5 jag har haft det i inneburar just för flugor.  Har stora burar till mina inne, med bara 2 marsvin i varje.

Om man bor på landet eller inte, spelar ingen roll.

millib
2014-04-13 17:04
0

Jag har med inneburar. Har man väl fått flugor är det svårt att bli av med dem. även om du skurar ur burarna är ju flugorna kvar i rummet och behöver nånstans att lägga ägg. I fuktigt spån.

fossingen
2014-04-13 17:19
1

Har också det i inneburar. Flugorna kommer ju in på sommaren, så stolosan "is my friend". Räcker hur länge som helst också.

godisgrisen
2014-04-13 23:43
7

Ska jag vara helt ärlig förstår jag inte detta. 

För det första skulle jag aldrig lägga Stalosan i en marsvinsbur. Det är ju faktiskt ett gift! Även om man har spån ovanpå kan marsvinen krafsa i spånet och komma i kontakt med det. 

För det andra så tar en husflugas fortplantningscykel minst fyra dygn även i varmt väder är det inte sommarvarmt tar det ännu längre tid. För att slippa flugor i burarna på sommrarna är det ju bara att mocka minst var fjärde dag och slänga övriga sopor så finns inte problemet. Jag mockar normalt var tredje dag och har aldrig haft flugor varken i stan eller i stugan där vi har kor som grannar.

Fridaaaa
2014-04-14 08:26
2

#9 Nix så enkelt är det inte. Vi har gott om flugor sommartid, och spelar ingen roll om jag så städar marsvinsburarna varannan dag. Sopor och sånt är vi alltid noga med att ta ut. Blir en hel del flugor ändå, vilket är superjobbigt.
Vi har även såna "spiraler" som flugorna kan fastna på, ovanför burarna, och i andra rum.

fossingen
2014-04-14 11:37
1

#9 Det används frekvent till hästar, jag vet flera hästar som mumfsar i sig detta. Vattenlevande organismer är en sak.

Sedan irritation osv "biverkning", kan man få av typ vad som helst. Vanligt sågspån innehåller ju terpentin vilket kan framkalla cancer, andningsproblem m.m Men sådant "skulle väl aldrig användas till grisar heller" eller?😎

Fridaaaa
2014-04-14 11:42
1

Om någon har bra förslag som är effektivt mot flugor men inte farligt för oss människor plus djuren så är det varmt välkommet!

idipidi
2014-04-14 14:35
7

Om man städar oftare än var fjärde dag och ändå får flugor så kommer de antingen utifrån, d.v.s. de förökar sig inte inne hos marsvinen utan flyger in genom fönstret. Då hjälper inte stalosan. Eller så har man någonting inne hos marsvinen där de kan föröka sig, en säck med skitigt spån t.ex. Det finns inte så många andra alternativ. 

Ni som känner att ni behöver stalosan. Har ni alltså fluglarver i burarna annars?

Misarn
2014-04-14 17:54
0

Hmm vi har aldrig haft problem med flugor, och vi bor ute på landet.

fossingen
2014-04-14 18:31
1

#13 Nope, har jag aldrig haft. Men det är inte bara bra mot fluglarver för den delen. Utan massor av annat "Stalosan F sänker effektivt smittrycket genom att minska tillväxten av bakterier, svamp, virus, coccidier och eliminerar antalet spolmaskägg och fluglarver. Stalosan F binder skadlig ammoniak- och svavelgas samt torkar upp stall- och boxgolv. Stalosan F är ofarligt för både djur och människor."

Fridaaaa
2014-04-15 08:17
2

#13 Du kan ju inte säga att det är så. Du vet ju inte hur det är hos andra. Stalosan hjälpte här förra sommaren, städade lika ofta som innan men började använda det under, och det hjälpte mycket. Och ja jag städar minst var 4e dag sommartid. Så det där är helt individuellt.

#14 Ja sånt kan ju skilja mycket. Vi har både får, kor och höns runtomkring och så, tror det bidrar bland annat. Men olika ju vart man bor med 🙂

godisgrisen
2014-04-15 10:07
3

Till permanentbäddar i lösdrifter för hästar, får, kalvar eller andra gårdsdjur är väl Stalosan i det närmaste ett måste det är inte en dålig produkt. Det är en väldig skillnad på det och marsvinsburar som bör städas ur på ett annat sätt. Marsvin är också betydligt mindre och känsligare än ett får. 

Jag förstår att det kan vara jobbigt med flugor inne på sommaren om man bor på landet men jag förstår inte hur ni kan få det till att de kommer från marsvinsburarna. Att flugorna surrar runt burarna och suger på marsvinsbajset är inte samma sak som att de kommer därifrån. Jag hävdar envist att får man flugproblem i sina burar så får man städa oftare.

Fridaaaa
2014-04-15 10:26
0

#17 Jag talar dock ifrån egen erfarenhet kring det. Det tar inte bort flugor helt men hjälper till

idipidi
2014-04-15 10:27
1

Du menar att hos dig skulle det finnas flugor som förökar sig extra snabbt? Eller vad är individuellt?

Fridaaaa
2014-04-15 10:40
0

#19 Syftade du till mig?

idipidi
2014-04-15 10:42
2

Japp.

millib
2014-04-15 12:06
1

Bara för att det tar 4dygn så menas ju inte att alla flugor lägger ägg samtidigt. Jag hade otroliga problem för några år sedan o lägenhet med flugor. Städade varje dag, skrubbade burar och slängde alla sopor varje dag. Vi hade flugfällor (spiral i taket) och de var överallt, äcklig flugdkit i hela rummet. Till slut fick jag tipset om stalosan, verkligen. Räddaren i nöden. Hade runt 20 vuxna djur och hade i alla burar, ingen reagerade på det. Dock så försvann flugorna. Hade även hjälp av dem i mina utesommarburar.

idipidi
2014-04-15 13:00
2

Alla flugor lägger inte ägg samtidigt, men ingen av dem kan ju ha lagt sina ägg för MER är 4 dagar sedan, eller hur? Alltså krävs antingen att man har extremt snabbutvecklade flugor (biologisk sensation) eller att de lade sina ägg någon annanstans än i burarna.

Fridaaaa
2014-04-15 13:05
0

#21 Ok, vet inte vad du menar med flugor som förökar sig extra snabbt? Hur du fick ut det från det jag skrev? Jag får inte ihop det alls nämligen.

Med individuellt menar jag att det kanske fungerar olika bra hos olika, precis som annat kan göra, om du förstår hur jag menar?

Att folk kan inte heller säga att "det är si eller så" när personer skriver utifrån egna erfarenheter osv.

idipidi
2014-04-15 13:10
4

Det är helt enkelt rent biologiskt så att om man städar oftare än var fjärde dag så kan inga flugor hinna föröka sig i spånet utan då måste det vara så att de lägger de sina larver någon annanstans, flugorna kläcks och flyger in till marsvinen. Då svarade du att det är individuellt och jag inte kan säga att det är så. Då drog jag slutsatsen att du måste ha någon sorts specialflugor hos dig. Vet inte hur man annars kan tolka det.

Fridaaaa
2014-04-15 13:15
1

#25 Det behöver det inte betyda. Jag tolkar inte det alls som du tolkar det. Talar enbart av egen erfarenhet.

millib
2014-04-15 13:16
1

Efter jag började med stalosan så försvann ju flugorna vilkt talar emot att de la sina ägg nån annanstans. Sen om det fanns några gömmor i mina hemmabyggda bur som ägg kunde kläckas i vet jag inte. Men problem hade jag, även fast jag städade varje dag.

mallsan
2014-04-15 15:05
0

Har jätteproblem med flugor på sommaren :P Vore jätteskönt att bli av med dem!

Vi använder Stalosan i stallet i hästarnas boxar för att spånet/torven suger upp kiss bättre då 😂