Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 522 ggr
Sofia54321
2014-04-16 12:09
0

Höhäck?

Hej! Jag undrar om det är bra att använda höhäck till marsvin. Vissa säger att det är bra, och vissa säger att det är dåligt. Vad tycker ni?

Fridaaaa
2014-04-16 12:12
0

Jag föredrar utan höhäck, har dock det till ett par av marsvinen just nu, för att det fungerar lite bättre där, men de andra två är utan.

Förespråkar i så fall höhäck med tak samt som sitter långt ner

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Små tassar
2014-04-16 12:27
0

Jag använder en mycket låg liten kattlåda som jag fyller med hö och andra små godsaker (grönsaker). Populär sysselsättning och lättstädat.

jossanElsa♥
2014-04-16 15:13
0

Jag föredrar oftast höhäck på sommrarna för då är det lättare att städa.

Men jag brukar inte ha det på vintern då det är lite kallare i rummet där dom bor och då kan dom ju gosa in sej i höet.

Min blogg www.petsandmakeup.blogg.se kolla gärna in den 😉

bohan85
2014-04-16 19:55
1

Marsvinen har munnen på undersidan och skall inte ha höhäck. De kan få ont i nacken. Tänk själv att du skall äta merparten av dygnets timmar och hela tiden måste sträcka dig och böja bak nacken för att nå maten…

Frida B
2014-04-16 20:10
2

Det kommer inte in en höhäck i mitt hus, så nej. Jag förespråkar inte höhäck. Har en höhäck, av plast, som jag fick med buren. Den används som skopa för att skopa upp skit och spån vid städning…

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

mia13
2014-04-16 21:51
0

Jag hade höhäck till mina marsvin först men den ena hoppade ner i den och jag var rädd att han inte skulle kunna ta sig upp eller fastna så jag tog bort den. Se i stället till att alltid ha gott om hö i buren! Som sagt i tidigare inlägg så är det inte så bra för deras nacke. Tycker det är märkligt att djuraffärerna säljer höhäckar till burarna i startpaketen. Jag köpte ett startpaket och fick en höhäck med buren.

🙂

Svarttusch
2014-04-16 22:02
0

Nja, höhäck är nog inte det bästa för ett marsvin. Det finns självklart bättre alternativ bland höhäckar. Det viktigaste är ju att se till att marsvinen inte kan hoppa in i dem och fasta och att de inte äter i en allt för jobbig ställning. 

Vill man ha lättare att städa t. ex under sommartid för att slippa flugor kan man ju istället binda ihop hötussar. Vet t. ex att Emma på nidos uppfödning gör det.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

PiggieVille
2014-04-17 11:59
0

jag har inte hö häck och kommer aldrig ha-ser ingen anledning till varför man ska ha det.