Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 947 ggr
mia13
0

Farligt?

Jag är lite orolig över att ett av mina marsvin kissar lite ljusrött. Vad kan det bero på. Han har inte ätit rödbetor! 

Tacksam för svar!

🙂

taylor__lambert
0

Kan nog vara en infektion, har du kollat på snoppen om det kanske sitter något där som kan ha orsakat detta?

Annars kan du alltid ringa djurvårdsupplysningen och höra med dom

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

mia13
0

Ok! Ska kolla det. Tack för tipset!

🙂

emmaaslund
0

Inte bara rödbetor färgar urinen, har han fått morot eller kanske gräs?

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Mirinda
0

När vi misstänkte att en av våra hanar hade urinvägsinfektion fick vi detta tips av uppfödaren vi köpt dem av:

Sätt marsvinet (båda marsvinen om du är osäker på vem som kissat rött) i var sin balja eller låda med hushållspapper i. Vänta tills han/de kissat på papperet. Om det är urinvägsinfektion luktar kisset ungefär som sur disktrasa.

Det allra tydligaste tecknet på infektion i urinvägarna är att marsvinet piper när det kissar. Då är det viktigt att kolla upp vad det beror på hos en veterinär. Det kan vara något annat också, som ger smärtor när de kissar.

Vårt marsvin var inte sjukt. Han hade bara ätit en hel del röd paprika och morötter.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Emblems
0

Även vissa grenar så som tex gran och tall kan ge röd urin

mia13
0

Jaha det var endel att tänka på! De äter ju morötter som de älskar :) och någon gång i bland paprika, jag är rädd för att de ska få munsvamp. Jag har luktat på kisset och tycker inte det luktar så mycket alls. Svårt att veta om de piper när de kissar. Ska kanske ändå kolla vad det kan vara. Det ena marsvinet piper ganska mycket när man tar upp det. Lite svårt att veta om det har ont eller bara protesterar. Är i övrigt ett nyfiket och piggt litet marsvin, vill ständigt på upptäcktsfärd och trivs bra med sin marsinskompis! Tack för alla tips och tankar!

🙂

bohan85
4

ang. munsvamp, mina marsvin äter dagligen paprika, en bit på ca 2x2 cm. De har gjort så i sex år och ingen munsvamp.

Maskrosor kan ge mörkare urin.

mia13
0

#7 Ja det var ju bra! Äter de alla färger eller viken färg rekommenderar du? Har de någon favorit? Har läst att det finns risk att få munsvamp men det är säkert lite olika med den saken.

🙂

Fridaaaa
0

#8 Jag ger mina främst grön och röd paprika 🙂 Men de kan äta gul också.

Ja paprika ska man vara försiktig med, likaså andra syrliga grönsaker som tomat till exempel. Finns många grönsaker att variera mellan 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Arinah
0

Jag tror det finns flera samverkande faktorer när de får munsvamp. Mina just nu 31 marsvin får paprika 5-6 gånger i veckan, och har fått det i flera år. Ingen av dem har eller har haft munsvamp :) Men de får bara en bit var, så mycket som jag tror täcker C-vitaminbehovet. Mycket hö därtill, och den syrliga effekten blir ganska kortvarig. Serverar man däremot fler olika grönsaker samtidigt så de äter sig mätta på grönsakerna och inte äter hö efteråt ökar troligtvis risken. (Min egen teori)

idipidi
0

Just paprika vet jag inte när det började varnas för egentligen… Något enstaka extra känsligt marsvin reagerar säkert på det. Däremot tomat och äpple är det ganska vanligt att de reagerar på, speciellt ungar.

bohan85
0

Gul paprika är det mest c-vitamin i, därefter röd. Så de får bara röd och gul paprika.

mia13
0

Vad mycket bra information!

Tack :)

🙂