Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 877 ggr
Tiddelum
2014-04-20 22:21
0

För- och nackdelar

Tänkte starta en tråd om vilka fördelar samt nackdelar det finns med att ha marsvin! Fördelar: •Man har alltid sällskap •Man får chansen att ge dem ett tryggt och bra hem •Man kan träna dem, leka med dem och ställa ut med dem Nackdelar: •Bur, spån och mat kostar •Man måste ägna mycket tid åt sina grisar, även om man inte har tid. (Men det måste man ju såklart ha, och man måste vilja) •Det behöver städas i burar och hagar Skriv om ni kommer på mer! :)

BuGoG =)
2014-04-21 01:13
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Personligen tycker jag inte att städningen är så jätte tråkig c:. Jag tycker det är rätt roligt att städa åt mina tre små grisar😉

Cahira
2014-04-21 04:40
2

Fördelar: Gulligaste ljuden i djurriket!

Nackdelar: De lever inte så länge motför t.ex. katt eller hund.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Kagamine
2014-04-21 15:13
1

Fördel: Jag mådde väldigt dåligt ett tag, och mina små grisar var det som fick mig att gå upp ur sängen! Utan dem hade jag bara legat kvar och blivit värre och värre, men eftersom att jag behövde ta hand om dem så kom jag upp :)

Också så hjälpte det enormt att alltid ha någon att gosa med!

Nackdelar: Jag kunde tycka ett det var väldigt jobbigt att komma upp och till exempel städa buren, men det var det värt!

jossan...
2014-04-21 15:25
1

Fördelar: snälla, Mästadels lugna och snälla, sällskap, roliga att ta hand om:) Nackdelar:om man har gallerbur (vilket många har) så hamnar det spån överallt så man måste dammsuga mkt och dom kan låta illa på natten.

Gud vad bra jag stavar…

Fridaaaa
2014-04-21 15:33
0

+ Bra sällskap
+ Kräver inte så mycket
+ Sociala (de flesta)
+ Kostar inte så mycket att ha
+ Deras härliga ljud & läten
+ Finns i flera olika raser & färger
+ Bits sällan
+ För det mesta renliga av sig ang underlaget. Beror lite på vad man väljer att ha också såklart (har easyströ)

- Kan inte bo ute vintertid (om man behöver/vill ha det vill säga).
- Få veterinärer som kan marsvin om de blir sjuka.
- Känsliga för drag.

Det jag kommer på nu 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Virvlan
2014-04-21 20:45
0

Det mest negativa är att de lever så kort tid, oftast mellan 4-5 år bara. En hund eller katt lever ju betydligt längre. Annars är de bara positivt med marsvin. ÄLSKAR allt med dem, deras pipande och hur mysiga de är. Aldrig aldrig ett liv utan marsvin.

Fridaaaa
2014-04-22 07:46
0

#6 Nja många marsvin blir 6-8 år gamla (som jag upplever det och märkt) 🙂 Men ja jämför man med katt eller vissa hundraser lever de ju inte länge.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.