Dammar?
Jag har haft marsvin när jag var liten, de dog vid 7 och 8 års ålder och jag minns inte riktigt om de dammade… Min mamma sa att det blev svarta lager damm i hela mitt rum och att det luktar äckligt med marsvin trots att hon städade 2 gånger i veckan. Mitt rum var dock ganska litet och välmöblerat men dammar marsvin eller framför allt deras hö mm. ?? Det är ett av skälen till att mamma inte tycker att jag ska ha marsvin. Men hut smutsigt blir det igentligen i hela rummet och dammar det verkligen så mycket?
Av egen erfarenhet så dammar det inte så mycket. Det beror på vilket spån du köper antar jag, men det ska inte damma så mycket! Det mår varken du eller marsvinen bra av :)
Höet ska heller inte damma så mycket, det är inte bra. Jag har ett lite lagom stort rum, med en stor bur jag bara städar en gång i veckan, och trots att det skvätter lite spån hit och dit, så är det lätt åtgärdat med en dammsugare!
Hoppas det var någon hjälp, fråga gärna fler frågor!
Kram ^^
Det är hö och spån som dammar, är rätt säker på att det inte är marsvinen i sig som dammar 😉
Håller man efter och tar bort lite kiss och bajs varje eller varannan dag så hinner det inte lukta, jag upplever att hö som legat i buren ochsom de trampat ner och kissat på är det som luktar mest.
Håller man också efter i rummet och dammar av lite då och då så hinner det inte bli så illa.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se