Marsvin+igelkott=?
Jag såg en video på youtube med en tjej som visade sin marsvins bur. Hon hade 4 marsvin och 1 dvärg igelkott tillsammans. Får man ha dom tillsammans?:)
Det låter inte som en jättebra idé att sätta dessa två olika djurarter tillsammans. Dels för att igelkottar "fäller" taggar som marsvinen kan sticka sig på, vilket sedan kan leda till varbölder. Sedan har dem helt olika behov också och det känns lite underligt om marsvinen accepterar en igelkott i flocken :)
Medarbetare på Jättekanin.
Nej det är inte så lämpligt att ha dem tillsammans, de har bland annat inte samma kost, språk mm
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
I Sverige får du nog inte ha dem tillsammans. EN igelkott ska ha minst 20ggr större bur än ett marsvin. 2 marsvin får du ha på 0,30 kvm, för igelkott krävs det 10 eller 20 kvm, minns inte den exakta arena just nu. En igelkott är alltså inget "burdjur" utan ska ha tillgång till hela rum. Sen tror jag som de andra sagt att det är olämpligt (men vilket marsvin skulle inte vilja bo på 10 kvm, med eller utan igelkott? ;) )
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Okej tack då vet jag!:) Tyckte det värkade lite konstigt!
Kanske var fråga om en sån där "dvärgigelkott" som är nästan helvit? De verkar ju ha blivit populära på senaste tiden, sett flera på blocket o så vidare som säljer.
Jag tror inte folk har hela rum till övers för såna utan de bor nog i vanliga burar, men en vanlig vild svensk igelkott kräver kanske mer utrymme :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#5 Vanlig svensk igelkott får man inte ha som husdjur.
Jag tror det syftas på afrikansk pygméigelkott.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Finns så vitt jag vet ingen igelkott som man lagligt får ha i bur enligt svensk lag. De ska vara frigående på samma sätt som en katt typ. Många har dock t. ex en bur som de sover i eller liknande, men de ska ha tillgång till större utrymmen än en bur.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Kollade på igelkott.ifokus.se och det är 20 kvm alla tamigelkottar ska ha som utrymme. Många har dock t. ex kaninburar som kottarna kan gå in och ut i som de vill (kanske kan liknas vid en hundbädd?). Sen äter ju igelkottar och marsvin otroligt olika mat så jag tror inte det är lämpligt att ha dem i samma bur.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Tack allihop!:)
Jaha okej!
Ja jag vet ingenting om igelkottar, har sett att det är poppis me såna där små vita piggiga kottar dock.
Men hur kan de komma sig att de ska ha så stor yta o inte marsvin/kaniner? :o
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#10 Igelkotten räknas som exotiskt djur och är inte domesticerad i samma grad som kaniner och marsvin, därav kräver dem större yta att röra sig på.