Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 445 ggr
Kimmizz
2014-05-05 17:38
0

Hosta och parning

Hej!

Parning

Mina honor fick sin senaste kull i slutet på februari, när kan jag då para dem igen? Jag skulle vilja ha nästa kull i juli eller juni, men är det för tidigt kanske? 

I förra kullen fick min ena hona (moa) 3 ungar och andra honan (indra) 3 ungar. men en av Moas ungar var död när den föddes. Och Moa ville inte ta hand om sina 2 levande ungar, så det blev upp till syrran Indra att dia, tvätta och ta hand om alla 5 ungarna. 

Ska jag försöka en gång till och para Moa igen eller är det uppenbart att hon inte trivs med mamma rollen?

Hosta

Mitt ena marsvin (Indra) äter upp sin mat alldeles för fort vilket gör att hon sätter i halsen och hostar något förfärligt. Finns det något man kan lägga maten i så att det går långsammare att äta den?

Kimmizz
2014-05-05 20:25
0

Ingen?😕

emmaaslund
2014-05-05 20:37
1

_Parning
_Jag tycker att honan bör få återhämta sig under några månader, i alla fall tre känns rimligt tycker jag. Det är inte en helt enkel fråga huruvida Moa trivs i mammarollen eller inte, hon gjorde tydligen inte det sist men det betyder inte att hon inte kommer göra det om hon skulle få en till kull. Utan att peka på just din avel så kan man ju bolla med tanken om "Varför avlar jag?" "Har jag något speciellt jag vill få ut av just denna kull?". Ingen hona, oavsett avelsmål, ska ju behöva vara mamma om hon inte trivs i rollen (vilket man ju i.o.f.s. inte kan veta hos en förstföderska) men någonstans kan ändå jag se att det handlar om risker och chansningar. Jag känner inte din Moa så personligen kan jag inte uttala mig om vad som är rätt eller fel i hennes fall, men eftersom hon inte verkade trivas eller tog hand om sina bebisar så skulle jag, om jag var du, ta mig en funderare på huruvida det är värt att utsätta henne för det igen eller inte.

_Hosta
_De är ju så glupska en del, jag har själv en herre som kastar i sig paprikan och sätter i halsen titt som tätt. Hos större djur med krubbor kan man lägga i en större sten eller ett block så att de inte kan kasta i sig maten på samma sätt - kanske finns det någon mindre sten eller något liknande som man kan lägga i matskålen?

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Kimmizz
2014-05-05 20:54
0

#2 Tack så jätte mkt😃