Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 523 ggr
paddan_83
0

Ta en kull

Hur gör ni när ni tar en kull? Parar ni individer av samma sort, eller blandar ni mellan kort/långhåriga mm

Kan man registrera de även om man blandar mellan olika sorter?

Jag är väldigt sugen på att para med antingen choklad eller lilac hane, då jag tycker mycket om de färgerna.

Men nu har jag buffagouti/buff och black/buff båda peruaner.

Så hur ska man tänka i val av hane?

Än så länge är de bara ca 2½ månad.

Undrar även lite om utställning. Vad krävs för att ställa ut peruan? Hur går det till mm?

Svarttusch
3

Hej! 

När jag avlar så använder jag två av samma ras (American Crested) oftast, men just nu väntar en hona kull där honan är eng. crested ur en am. crested kull med en am. crest hade. Men jag skulle inte blanda in andra raser för då får jag inte det resultatet jag vill ha :) 

Vill du ha speciella färger så får du kolla vad som krävs för att få den färgen. Alla färger kan man inte få från alla marsvin. För choklad t. ex krävs att bägge föräldrarna bär på chokladanlaget. Så ja, fundera på vilken färg du vill ha och sen hur man får fram den. För att få "bara" choklad är det smidigast att para choklad+ choklad, men man kan lika gärna ta choklad+bärare eller bärare+bärare, men då får man inte bara choklad i kullen. 

Är det dessutom peruan du är intresserad av är det nog lättast att kontakta uppfödaren till dem du har eller en annan som föder upp peruaner så de kan svara på dina frågor :) Jag har lite dålig koll på vilka långhårsraser som går att para med varandra så det får någon annan svara på. 

Vissa raser går bra att para tillsammans. T. ex sheltie och cronet, eller self och crested avkomman blir ändå rasren. Men lunkarya t.ex ska inte paras med andra långhår. Därför är det nog smidigt att först välja en ras, och sen en färg (långhår färgavlas inte men vill man avla med speciellt färger är det ju möjligt). Sen prata med en uppfödare av den rasen som kan ge alla tips. 

För att ställa ut en peruan i rasklass ska den inte ha klippts eller tuggats i pälsen. Utställare brukar därför rulla pälsen redan från 4-5 veckor. Det är också smidigt om en uppfödare visar hur man gör osv, för det är som jag fattat det inte helt lätt att förstå sig på (jag har aldrig inte ens försökt :P). Man kan också ställa ut klippta långhår men inte om man t. ex gör det för att få ett uppfödarnamn. Men det kan vara en rolig start :) Då ska marsvinet ha päls så det räcker ned till plattan (10 cm).

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

paddan_83
1

okej. Jag får ta prata med uppfödaren då.  Att rulla pälsen borde inte vara svårare än när man rullar yorkshireterrierns päls. Min vovve tyckte dock inte alls om det.