Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 973 ggr
Ceratico
2014-05-04 20:50
1

Kala fläckar

Okej, för ett tag sedan så åkte jag till veterinären och de behandlade mina marsvin med sprutor mot sellnic och jag fick komma på återbesök 2 gånger för ytterligare behandling. Detta var i mars om jag minns rätt. Det blev bättre men försvann aldrig helt.

Nu ser Kakan, den som det syns något på, ut såhär: http://imgur.com/a/3NufD

Är det någon som har ens någon aning om vad det kan vara? Deras allmäntillstånd är som det ska, inget är mer ovanligt än det andra och de tycker livet är allmänt roligt. De äter, skiter och pissar precis som de ska om man säger så. Därför har jag inte haft någon panik, men det syns ju att det är något som inte stämmer.

Jag tänkte ta och söka upp någon marsvinskunnig veterinär här i Halland - någon som har något tips?? För så här kan det inte fortsätta. Dock är min veterinärkassa väldigt tömd då det har varit mycket veterinär den senaste tiden, så jag vet inte hur mycket jag kan göra :(

Ceratico
2014-05-04 20:56
0

Hennes hud är väldigt lös, vilket ni kan se på två bilder. Jag kunde dra i det utan att hon ens reagerade.

Och det hon har mellan skulderbladen tycker jag ser ut som blåmärke men vid närmare anblick så är det svarta prickar.

Hon har inte en enda kal fläck på magen men hon har "skrov" runt spenarna.

idipidi
2014-05-04 21:44
1

Hur gammal? Tror definitivt på hormonförändringar t.ex. p.g.a. cystor. Marsvinet på bilden ser underviktigt ut. Man kan se att hon i princip inte har något hull alls uppe i nacken t.ex. och att hon är kantig över tyggen och bakdelen. Det är vanligt när de får cystor att de  inte håller vikten och tappar muskler. Det som ser ut som ett blåmärke är dock hudfärgen som hör til goldenfärgen, inget konstigt alls.

Ceratico
2014-05-04 22:29
0

#2 Hon blir 4 år i oktober i år.
Jo, hon är underviktig…

Dock har hon aldrig tidigare haft denna fläck vid skulderbladen? Det är därför jag reagerar på den.
Men de kala fläckarna är pga. cystor? Bör jag göra något utöver att se till att få upp henne i vikt?

bohan85
2014-05-04 23:10
0

En marsvinskunnig veterinär kan känna om det finns cystor på äggstockarna

Ceratico
2014-05-04 23:37
0

#4 Du får gärna rekommendera en marsvinskunnig veterinär i Halland för har nyligen sökt men inte hittat något…

bohan85
2014-05-05 00:10
0

Man brukar tyvärr få åka en bit för att hitta en sådan. Själv åker jag 7 mil enkel resa…

Vet inte så många där neråt förutom Fågekliniken samt Exotiska på Blå Stjärnan i Göteborg…

Ceratico
2014-05-05 14:01
0

Har hittat en marsvinskunnig veterinär i Halland och ska kontakta deras djursjukhus. Måste dock bara se till så någon hemma kan skjutsa för det går snålt med kollektivt dit. Så får vi se vad dom säger.

Ceratico
2014-05-07 13:19
0

Nu har jag varit på djursjukhuset i Slöinge och jag fick träffa deras gnagarkunniga veterinär Daniel Fant.

Han tog skrapprov och ultraljud på Kakan. Ultraljudet visade en stor livmoder, två små cystor på äggstockarna och båda binjurarna som han tyckte var ovanligt stora (dock sa han att han inte visste hur stora de skulle vara men han skulle ta reda på det tills han ska ringa i morgon eller på fredag). Resultatet av skrapprovet får vi reda på under samma gång.

Han rekommenderade kastrering på henne och om jag får ihop de 1500 till det så kommer jag nog att chansa på det, även om det innebär vissa risker. Hon mår ju bra för övrigt och jag tror att hon hade kunnat få flertalet år till i så fall…

Svado
2014-05-07 17:25
1

Kastrering på ett 7årigt marsvin som dessutom är underviktig, har cystor och är lite sådär i allmäntillståndet?

Njaaaaaaa… känns som att det kanske inte är någon superidé… 

Tänk dig för både en o två gånger, är mitt råd.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Ceratico
2014-05-07 18:35
0

Jag har räknat fel på hennes ålder föresten - hon är född 2011, då jag köpte henne 1 årig vid 2012, hon är alltså 2,5 år nu ungefär, född i oktober.

#9 Hon är snart 3 år, inte 7 år (jag skrev visserligen 4, men det är ändå stor skillnad på 4 och 7 år). Hennes allmäntillsånd är alldeles prima och hon är som vilket annat marsvin som helst - skriker efter mat som hon alltid gör, äter med god aptit och ser till att hon är bossen bland marsvinen.

Och för att få bort cystorna så är det ju endast operation som hjälper. Sen att hon är underviktig, ja det vet jag och jag skulle vara beredd på att stödmata om det skulle behövas…

Jag är ändå osäker. Men hur stor chans är det att ett marsvin klarar en operation (kastrering i detta fallet)? Är det 60-70% chans att de överlever?

Svado
2014-05-07 19:07
0

Jaha!

Förlåt jag måste läst fel, är hon "bara" 3 snart är det ju ett djur i sina bästa år :) Då skulle jag iaf tagit chansen helt klart :)

Lycka till!

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

idipidi
2014-05-07 19:09
0

Har den här veterinären  gjort samma op på just marsvinshonor tidigare? Hur ser hans erfarenhet ut i så fall?

Bukoperationer på marsvin är riskfyllt. Det blir ofta problem med att de inte vill komma igång med att äta efteråt. Ett fåtal veterinärer har med bra resultat börjat använda en ny teknik vid kastrering av marsvinshonor, där de liksom går in uppifrån ryggsidan och slipper rota runt i buken på samma sätt.

Måste dock säga att det var ett enormt bra pris du fick. Jag trodde inte att det gick att operera något djur så billigt i Sverige längre.

Ceratico
2014-05-07 19:23
0

#11 Det är ingen fara :)

#12 Det vet jag faktiskt inte, men hade tänkt fråga mer ingående ifall kastrering blir på tal. Har läst lite om cushing och hon har ju ovanligt stora binjurar (vilket är ett tecken på cushing) som är, om jag mindes vet rätt, 1 cm stora, när de ska vara 3-4 mm stora.

Jag tycker 1500 är rimligt för kastrering faktiskt, jag menar katthonor är ju billigare att kastrera, men iofs så är ju marsvin mer kompakta och svårare med narkos och sådant.

Enda är att jag isf måste trolla fram 1500 för att kunna genomföra kastreringen…

bohan85
2014-05-07 22:36
0

6000 kr betalar jag för kastrering av honor hos Marianne Tornvall men då med flanksnitt (se min artikel i ämnet här på mif) och gasnarkos. Dock får jag tillbaka på försäkringen då det varit pga cystor.

Ceratico
2014-05-08 21:00
0

#14 Jag har ju dock ingen försäkring :/ Och 6000 lät fruktansvärt dyrt :o