Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 479 ggr
kaptenfallman
0

Bråkiga honor.

Har precis skaffat en ny hona och har introducerat mina två gamla.. Det var på en stor och neutral yta med godbitar här och var, som man ska göra. Men ett av marsvinen är riktigt elakt mot det nya. Hon attackerar tills den springer iväg i full panik. Hon raggar upp sig och bara springer mot den nya stackaren. Under natten hade jag dom i en avdelad bur. Jag tänkte att de kunde vänja sig vid varandra så och utan att kunna skada varandra. Men nu på morgonen är det ingen förändring. Tog bort gallret, men hon är elak mot den nya så fort hon ser henne… Någon som har nåt tips?

Arecinium
0

I min erfarenhet gör de så de första dagarna eller första veckan. Såklart är det ett "hot" med ett nytt marsvin så ditt gamla vill visa vem som bestämmer. De kommer vänja sig vid varandra. Jag tycker inte du ska sära på dem om de bara jagar varandra, ofta ser det värre ut än det är. Vanligt beteende är att jaga varandra, kuttra/ klappra tänder, försöka bestiga varandra. Så länge marsvinen inte fysiskt skadar varandra så låt dem vara ihop. Lägg gärna hö på flera ställen så art den nya inte blir bortkörd hela tiden.

Min marsvinsblogg: http://tresmagrisar.wordpress.com/

kaptenfallman
0

Hon är ju en skinny, (nämnde visst inte det i inlägget ovan…) så hon har ju fått småsår. Typ som man kan få om man trillar in ett par buskar. Så det är ju inte så illa, men är rädd att det blir värre..