Päls & avels frågor!
Hej!
Päls
Nu för några veckor sedan så har mina 4 marsvin börjat fälla otroligt mkt päls. Jag hade mitt ena marsvin i knäet för en stund sen och efter bara några minuters klappande så blev hela knäet fullt med päls.
Dem är fullt friska och kliar sig inte mer än normalt!
Är det normalt? Fäller marsvin sin `vinterpäls´ eller är det något fel på dem?🤔
Min ena marsvins hane på två månader har oxå lite udda päls (enligt mig). Hans päls är precis lika mjuk som den var när han var helt ny född! Är det normalt? Mina andra marsvin har fått strävare päls när dem varit runt en månad gamla!
Avel
Jag har nu satt in äldsta hanen till de två honorna och undrar hur länge han ska bo i deras bur för att båda honorna garanterat ska bli dräktiga! Den ena har han varit på det syns tydligt för hennes långa päls runt baken är gult 😛
Medans den andre honan inte accepterar honom. Förra gången lät jag hanen bo i tjejernas bur tills två veckor innan beräknad födsel, men nu så har hanen en kompis som bor ensam i buren intill. Och jag tycker synd om hanen som är ensam om blivande pappan är borta för länge 😐
Dom kan fälla päls om dom blir stressade.
Alla marsvinsbebisar har nästan mjuk päls men sedan kommer den riktiga pälsen fram.
Hanen kan bo där i några veckor. Jag brukar kolla om det är sperma på könet på honan. Är det det så tar jag bort hanen. Har haft en hane som var där i en halvtimme typ.
Den andre honan brunstar säkerligen inte och vill därför inte bli påhoppad.
Checka in @gnagarboden på instagram 
#1 Men är bebis pälsen kvar så länge?
Dem ser inte alls stressade ut när dem är i knäet, dem lägger sig typ och sover när dem kmr upp i knäet!
Är bebisen släthårig så blir den släthårig senare med samma päls om man säger så. Rexar är lockiga som bebisar men får senare en sträv päls och det lockiga försvinner.
Dom behöver inte se stressade ut. 🙂
Annars är det väl något annat som gör att dom fäller.
#3 Okej men dem ser inte ut att vara sjuka, jag har kollat huden och pälsen, tänderna och tassarna. Så hur ska man få dem att inte vara så stressade om det är det dem är?
Bara att vänja dom vid att dom kommer få gosa varje dag :)
#5 Honorna är vana vid det, att få komma upp och ligga i en mysig filt och bli kliade under haken njuter dem av och ändå är det honorna som fäller mest!😐
Fem veckor brukar jag ha hanen och honan sammanboende, då har man i alla fall prickat in två, kanske tre brunster. Och det är som sagt inte konstigt om han bara fått para den ena, honan släpper bara till när hon brunstar.
Tänk på att det är inte helt säkert att dina hanar kommer kunna gå ihop senare. Vill du chansa så se till att tvätta dem innan, i samma schampo helst (det får gärna dofta lite så de luktar lika säger andra) och låt dem först träffas på en "neutral" yta, gärna stor. Låt de gå där till de håller sams innan du sätter dem i en nystädad bur.
Funkar inte det så säger andra att det kan vara bra om hanen får gå själv ett par veckor så det är lite "tråkigt", då kan det gå lättare. Men hoppas ändå du tänkt över att de kanske inte kan gå ihop och har en nödplan :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#7 Ja jag har funderat länge på vad jag ska göra om dem inte går att sätta ihop dem igen! :)
Om det tappar mycket hår kan det också vara för att de kanske ätit något de inte tål, eller nyss bytt foder? håll koll på att dem så det inte finns något de går runt och äter! :)
hoppas dina små grisar snart mår bättre! //Marsvin_Love
#9 Tack!!