Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1117 ggr
jossan...
0

Säkert drag?

Jag har en hane som har fått gå ensam i nån vecka och han värkar trivas…jag är såklart lite extra mycket med honom då… men han är inte riktigt helt trygg med mig, han kan tycka att det är mysigt att vara i knät men han avskyr att bli upptagen och han kan vara lite stressad i början… Btw jag har lite dåligt samvete och vet att jag måste skaffa partner till honom såsmåningom. Han är ganska ung, under ett år och han är ganska "på sin vakt" Han hackar tänder så fort han ser ett av mina andra marsvin och han fick typ panik när han såg min dvärghamster (alla hanar) Så det jag undrar är finns det några relativt säkra drag? unge eller hona ska ju åftast funka men vad är säkrast och hur säkert är det? OBS!! Jag VET att det är lag på att marsvin SKA ha en partner och det är inte det jag frågar om så man behöver inte skriva det tack!

Gud vad bra jag stavar…

Svarttusch
0

Många marsvin ogillar att bli upplockade och ibland kan de vara lite osäkra i början när man tagit upp dem. 

En vuxen hane sätts bäst ihop med en bebis. Då faller sig rangen oftast naturligt. Har han haft kompis innan? För då bör han kunna gå ihop med en bebis :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

jossan...
0

nja ja han har haft men dom blev ju osams och så…

Gud vad bra jag stavar…

jossan...
0

hur akut tror ni att det är?

Gud vad bra jag stavar…

[erikam]
2

Hanar får man ha is i magen med. För oss människor ser det ofta väldigt otäckt ut när de bråkar. En bebiskille är nog bäst för honom. De kommer jagas, dansa rumba, bråka, hacka tänder och allt vad det är. Det är bara att vänta ut och kommer återkomma flera gånger under marsvinens liv (troligvis, ex när bebisen blir äldre). Så snart som möjligt, så är det alltid med marsvin som behöver en ny vän.

bohan85
0

alternativ att kastrera honom och skaffa honom en tjej/flera tjejer

jossan...
0

#4 Tack för svar men hur långt får det gå… jag är rädd att någon ska skada sig:(

Gud vad bra jag stavar…

[erikam]
0

#6 Menar du hur långt det får gå i ranguppgörelsen? De bör ju självklart inte slåss blodiga men gnabb och att de jagar varandra får man räkna med.

jossan...
1

Ok.. hur säkert är det med hona då? om jag har flera hanar i samma rum kan dom då bråka?? altså inte samma bur…

Gud vad bra jag stavar…

jossan...
0

Om man skaffar en unge… kommer dom börjabråka på en gång då?Skadar sig inte ungen då?

Är det i såna fall någon om har uppfödning eller något som skulle kunna tänka sig att så småningom låna ut ett marsvin då som jag skulle kunna behålla sedan ifall det funkade? (i Stockholm) Om et inte sulle gås undrar jag om nån vet om man kan göra så på zoobutiker (även om det inte är at föredra)

Gud vad bra jag stavar…

Svarttusch
0

#9 Det kommer gnabbas lite, men ungen kommer ge sig betydligt snabbare än ett äldre marsvin och därför blir det inte så mycket bråk. När han sen blir lite äldre kan det bli lite mer bråk, men mest för att den yngre vill utmana och den äldre sätter honom då på plats. 

Hur olika uppfödare ställer sig till att låna ut hanar vet jag inte. Det finns ju säkerligen vissa som kan erbjuda sig att ta tillbaka hanen om det blir för mycket bråk, men det är ju något du får prata med uppfödaren om.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

jossan...
0

#9 Ok tack! Hur ror du att det skulle gå med en hona?

Gud vad bra jag stavar…

Eulwen
2

Det säkraste kortet är en annan bebishane. När den hanen kommer i "tonåren" blir det förmodligen lite tjafs igen och då måste man ha is i magen, ge dem mycket utrymme och ge dem en chans att komma tillrätta med det. Att det jagas, hackas tänder och vaggas rumpor är ok. Att slåss så de ryker ihop som en boll är inte ok. Att den ena mobbas så han inte får vila, äta och dricka är inte ok (men dubbla matskålar och vattenflaskor en tid är en bra idé). 

Att kastrera och sätta med hona är förmodligen det lugnaste alternativet om du har en hane som är väldigt dominant, men då tillkommer viss risk med kastrering. Klarar han dock den så är risken oerhört liten att det blir bråk i buren om han får gå med en hona. 

Att hitta någon som är villig att låna ut en hanbebis tills den är ett halvår gammal är nog svårt. Någon vecka eller två kan någon säkert tänka sig att ställa upp på, men det är sällan det krånglar de första veckorna. 

De flesta uppfödare har någon äldre vuxen hane som sitter ensam efter att den gått med hona och då är en bebishane (som man vill behålla) värdefull att sätta som sällskap till den.

jossan...
0

vad menar du med "om han klarar kastreringen"

Gud vad bra jag stavar…

jossan...
0

jaha… du tänker på sövningen… det är nog lugnt.. dom som jag gick till vid förra opereringen av marsvin va bra…

Gud vad bra jag stavar…

Eulwen
0

Inte bara sövningen, det är känsligt efteråt också. Det är tyvärr ganska vanligt att hanar inte klarar kastreringen.

jossan...
0

ok…

Gud vad bra jag stavar…